Jesteś terapeutą?




Migrena - jak sobie z nią poradzić?

Migrena została zakwalifikowana przez WHO do grupy 20 najbardziej obezwładniających przewlekłych schorzeń. Uważa się, że mamy do czynienia z migreną, gdy naczynia krwionośne w mózgu najpierw kurczą się, a następnie gwałtownie rozkurczają.

15 wrzesień 2019 Artykuł na: 4-5 minut

Migreny mogą trwać od kilku godzin do kilku dni. Są to naczyniowe bóle głowy, w których ból pulsuje i zmienia swoje natężenie.

Objawy - migrena, bóle napięciowe i klasterowe

U większości (60%) pacjentów ból występuje po jednej stronie głowy. Często towarzyszą mu mdłości, utrata apetytu, ból brzucha, nadwrażliwość na światło, dźwięki lub zapachy. 

Bóle głowy dzielą się na podtypy (migrena jest jednym z nich), różniące się rodzajem bólu i możliwymi powikłaniami.

W bólach napięciowych mamy do czynienia z tępym bólem o stałym natężeniu, który zwykle zaczyna się z tyłu głowy i może przenosić się na cały jej obszar z wyraźnym odczuciem nacisku. Najrzadszym, ale najbardziej nieprzyjemnym rodzajem, są klasterowe bóle głowy, w których odczuwa się palący lub przeszywający ból za oczami. Mogą pojawiać się przed parę tygodni do paru miesięcy. Ustępują na miesiące lub lata, po czym powracają.

Migrena - przyczyny

Do przyczyn migreny należą:

  • infekcje,
  • stres,
  • napięcie oczu lub pleców (długotrwała praca przy komputerze, skrzywienie kręgosłupa),
  • czynniki środowiskowe, jak palenie bierne, zapachy perfum lub chemikaliów,
  • czynniki dziedziczne (zwłaszcza przy migrenach),
  • alergie pokarmowe,
  • zakłócona równowaga hormonalna (np. w przebiegu cyklu miesiączkowego),
  • niedobory witamin lub minerałów.

Migrena - domowe sposoby leczenia

Dostępne w aptekach środki przeciwbólowe mogą powodować efekty uboczne, niejednokrotnie groźne.

Naturalne sposoby na bóle głowy obejmują:

  • unikanie potraw z wysoką zawartością histaminy (np. wino, piwo, sery dojrzewające, makrela, dojrzałe banany, awokado, czekolada) przy skłonności do migren,
  • unikanie produktów wysokoprzetworzonych i kofeiny,
  • dietę bogatą w magnez (warzywa strączkowe, pełne ziarna, orzechy, brokuły),
  • olejki eteryczne z mięty pieprzowej i lawendy, stosowane miejscowo,
  • masaże lub fizjoterapię – akupunkturę lub akupresurę,
  • imbir (według badań jest równie skuteczny w leczeniu migreny co sumatryptan - lek przeciwmigrenowy),
  • sposoby radzenia sobie ze stresem,
  • jogę lub ćwiczenia rozciągające (obniżają napięcie mięśni i poprawiają przepływ krwi),
  • ziołowe suplementy diety, takie jak lepiężnik lub złocień maruna,
  • witaminy z grupy B (są niezbędne do produkcji neuroprzekaźników, których poziom u osób ze skłonnością do migren bywa zbyt niski),
  • odpowiednie nawodnienie organizmu (kawa, napoje słodzone i alkohol obniżają nawodnienie),
  • kąpiele relaksująco–detoksyfikujące (gorące, z dodatkiem olejków eterycznych, sody lub octu jabłkowego),
  • maść z pieprzem kajeńskim (usuwa napięcie mięśni),
  • zimne lub ciepłe kompresy.
Wczytaj więcej
Cat icon
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny holistycznej
Close icon
Nasze magazyny