Jesteś terapeutą?

Gdy masz 64 lata - 8 zasad długowieczności

Długowieczność i przeciwdziałanie starzeniu są obecnie na fali jako popularne gałęzie nauki, a czasy, gdy będziemy żyć ponad 100 lat, być może wcale nie są odległe.

09 czerwiec 2020 Artykuł na: 6-9 minut
długowieczność

Ile lat życia możemy się spodziewać? Najświeższe badania sugerują, że nawet 500 – o ile uda się zsynchronizować pracę 2 szlaków sygnalizacji komórkowej: IIS (sygnalizacja insuliny) oraz TOR (wykrywanie składników odżywczych). Zanim jednak odzyskamy iście biblijną długość życia, obecne ambicje skupiają się na tym, by ludzie przeżywali ponad 120 lat.

Jak dotąd niewielu się to udało: najstarsza osoba o zweryfikowanej dacie urodzenia to Francuzka Jeanne Calment, która zmarła w 1997 r. w wieku 122 lat. Najwięcej osób po 100. urodzinach żyje w Japonii: ok. 42 na każde 100 tys. osób dożywa tu 100 lub więcej lat. Zafascynowani tym zjawiskiem badacze przeanalizowali styl życia stulatków i opracowali 5 złotych zasad długowieczności.

Sposób na długowieczność - zdrowo się odżywiaj

Osoby, które regularnie jadają produkty wysokoprzetworzone, częściej cierpią na choroby przewlekłe i żyją krócej niż ci, którzy trzymają się zdrowej diety bogatej w pełne ziarna, ryby, owoce i warzywa. Istnieje spora różnica między stanem zdrowia i długowiecznością dużej liczby mieszkańców Stanów Zjednoczonych, którzy regularnie jadają chipsy, słodzone napoje, słodycze i zboża przetworzone, a osobami z tzw. "błękitnych stref".

W takich miejscach ludzie dożywają często 100 lub więcej lat, wolni od chorób przewlekłych, mówią badacze z Uniwersytetu Georga Washingtona1.

Sposób na długowieczność  - unikaj stresu

Owszem, krótkotrwałe napięcie bywa dla nas korzystne, ale przewlekły niepokój – często będący wynikiem poczucia bezsilności lub braku kontroli – może wywoływać wiele problemów zdrowotnych, zwłaszcza ze strony układu krążenia. Jak wykazało pewne badanie, zawały serca i udary częściej zdarzają się osobom, które żyją w chronicznym stresie2.

Sposób na długowieczność - bądź częścią społeczności

Nie należy odcinać się od innych i żyć w osamotnieniu. Zamiast tego warto odnaleźć społeczność, której częścią można się stać, przynależność do grupy przedłuża bowiem życie. Może to być np. okoliczny kościół czy amatorska trupa teatralna. Nazywa się to "efektem Roseto", na cześć niewielkiego miasta w Pensylwanii, gdzie grupka włoskich imigrantów założyła nowy dom.

Byli względnie biedni, ale mieszkali w bliskiej odległości od siebie, a w efekcie udało im się żyć znacznie dłużej niż przeciętnym Amerykanom. Jednak gdy się dorobili, przenieśli się do większych domów i już nie widywali się tak często. Wówczas członkowie tej społeczności zaczęli umierać w podobnym wieku, co inni Amerykanie3.

Sposób na długowieczność  - bądź aktywny

Nie, wcale nie oznacza to, że po 70. r.ż. nadal musisz wylewać siódme poty na siłowni. Wszelkiego rodzaju regularna aktywność fizyczna, od jazdy na rowerze po żwawe spacery czy ogrodnictwo, przedłuża nam życie4.

Sposób na długowieczność - znajdź cel w życiu

Potrzebujesz powodu, dla którego warto codziennie wstawać z łóżka. Daje to poczucie celu i wartości, które podpowiada, że jesteśmy ważni dla innych i wzbogacamy ich życie. Japończycy nazywają to ikigai, co można przetłumaczyć jako "życie warte życia". Lekarze nazwaliby to skrupulatnością.

Badacze z Uniwersytetu Helsińskiego w Finlandii odkryli, że osoby o niskim poziomie sumienności umierają wcześniej niż ludzie widzący w życiu sens i dążący do celów5.

Inni badacze zajmujący się długowiecznością opracowali kolejne zasady, które można dodać do "złotej piątki".

Sposób na długowieczność - nie przejadaj się

Jedz mniej przy każdym posiłku i ograniczaj godziny, w których jadasz. Możesz nawet kilka dni w tygodniu robić post, spożywając tylko 700 kalorii dziennie. Wszystko to pomoże Ci dłużej żyć. Ograniczenie kalorii to jeden z najskuteczniejszych sposobów na spowolnienie wszystkich markerów biologicznych typowych dla procesów starzenia, mówią badacze z Uniwersytetu Bari we Włoszech6.

Sposób na długowieczność - nie żałuj sobie przeciwutleniaczy

Istnieje cała masa zdrowych produktów spożywczych, a spośród nich jednymi z najważniejszych są przeciwutleniacze. Pokarmy bogate w antyoksydanty to m.in. ciemna czekolada, truskawki, jeżyny, maliny, jagody goji, karczochy, jarmuż i szpinak.

Sposób na długowieczność - dobrze traktuj swoje jelita

Stulatkowie mają lepsze geny oraz szczególne pochodzenie środowiskowe i kulturalne, jak mówią badacze z Uniwersytetu Bolońskiego we Włoszech. Ale przede wszystkim występuje u nich zdrowszy mikrobiom jelitowy, ze swoim własnym wszechświatem bakterii, który kształtowany jest w tej samej mierze przez pozytywne podejście do życia, co przez zdrową dietę7.

Tekst redakcyjny

Bibliografia
  • Curr Treat Options Gastroenterol, 2019; 17: 577–86
    2
    BMJ, 1997; 314: 553–8
    3
    Am J Public Health, 1992; 82: 1089–92
    4
    Br J Sports Med, 2015; 49: 743-8
    5
    J Pers, 2019 Sep 8; doi: 10.1111/jopy.12513
    6
    Clin Interv Aging, 2017; 12: 1887–902
    7
    Mech Aging Dev, 2017; 165: 180–4

O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 07/2019
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W:
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 07/2019
KUP wydanie papierowe KUP wydanie ELEKTRONICZNE
Wczytaj więcej
Cat icon
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny holistycznej
Close icon
Nasze magazyny