Jesteś terapeutą?

Skok na SOK

Przed nami weekend, w którym obchodzimy Światowy Dzień SOKU! Co sprawia, że ten naturalny napój zasługuje na tak wyjątkowe wyróżnienie?

29 maj 2015
Artykuł na: 6-9 minut dieta zdrowa żywność

Już sam fakt, że SOK ma swój dzień w kalendarzu potwierdza, że to produkt wyjątkowy, zasługujący na szczególną uwagę. Dlaczego? Bo SOK to wyrób w pełni naturalny! To źródło witamin, soli mineralnych oraz innych substancji odżywczych.

Soki przecierowe i naturalnie mętne zawierają również błonnik. SOK to doskonała forma na dostarczenie organizmowi tak ważnych dla niego porcji warzyw i owoców, w każdych warunkach i w każdej sytuacji.

SOK to...?

"Sok to przede wszystkim produkt naturalny, otrzymywany ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych warzyw lub owoców. Zgodnie z prawem zabronione jest dodawanie do soków jakichkolwiek sztucznych substancji - konserwantów, sztucznych barwników, czy syntetycznych aromatów. Do soków owocowych zabronione jest dodawanie jakichkolwiek cukrów" - powiedziała dr Katarzyna Stoś, prof. nadz. Instytutu Żywności i Żywienia.

Szklanka SOKU to porcja warzyw lub owoców

Powyższe stwierdzenie potwierdzają autorytety w dziedzinie żywienia, m.in. Światowa Organizacja Zdrowia oraz Instytut Żywności i Żywienia. Ponieważ SOKI zostały wykonane z warzyw i owoców, ich wartość odżywcza jest bardzo zbliżona do produktów wyjściowych.

Dlatego szklanka SOKU dziennie to prosta i wygodna forma na dostarczenie organizmowi wielu cennych substancji, takich jak witaminy, mikro- i makroelementy i innych substancji odżywczych oraz błonnika czy antyoksydantów - opóźniających procesy starzenia.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wszystkie substancje czerpane z SOKÓW są bardzo dobrze przyswajane przez organizm dzieci i dorosłych i są dużo bezpieczniejszą formą ich dostarczenia, niż uzupełnianie braków suplementami diety.

Czy są lepsze i gorsze SOKI?

Na tak ważne pytanie powinien wypowiedzieć się ekspert! Dlatego zadaliśmy je dr Katarzynie Stoś, prof. nadz. z Instytutu Żywności i Żywienia, która powiedziała: "Soki otrzymywane w różny sposób są tak samo cenne dla naszego zdrowia i są bardzo zbliżone pod względem wartości odżywczych. Dlatego nie mogę potwierdzić stwierdzenia, że np. sok z dłuższym terminem przydatności jest gorszy od pozostałych rodzajów. Tak naprawdę wszystko zależy od sytuacji, na którą niestety rzadko zwracamy uwagę, a która decyduje o bezpieczeństwie produktu.

Sok jednodniowy będzie bezpieczny tylko wtedy, gdy zapewnimy mu ciągłość przechowywania w warunkach chłodniczych. Powinien być wypity zaraz po wyciśnięciu lub po wyjęciu z lodówki i osiągnięciu temperatury pokojowej. W przypadku soku świeżo wyciskanego należy szczególną uwagę zwrócić na warunki, w których został wykonany.

Zawsze upewnijmy się, że wyciskarka w kawiarni bądź restauracji, w której zamawiamy sok, jest czysta. Sok wyciśnięty w zanieczyszczonym urządzeniu może być bardzo niebezpieczny. Warto też zwrócić uwagę czy owoce i warzywa, z których sok został wykonany są dobrej jakości i czy zostały dobrze umyte.

Jak już wspomniałam, soki z dłuższym terminem przydatności do spożycia to pełnowartościowe produkty. Nie odstają pod względem zawartości witamin i składników odżywczych od tych jednodniowych i świeżo wyciskanych.

W sytuacji gdy nie mamy pewności co do jakości wykonania tych dwóch pierwszych, sok z kartonu czy butelki to z pewnością dobre rozwiązanie na dostarczenie jednej z pięciu porcji warzyw lub owoców dziennie.

To obok warzyw i owoców może być doskonałe uzupełnienie drugiego śniadania dla dziecka do szkoły, przekąska na wycieczkę szkolną bądź na rodzinny piknik. Jakość i skład soku w butelkach czy kartonach jest porównywalna do jakości soku otrzymanego bezpośrednio z owoców lub warzyw".

SOK to źródło...

Zgodnie z zaleceniami dietetyków dziennie powinniśmy dostarczać do organizmu min. 1,5 litrów płynów z różnych źródeł.

Powszechnie wiadomo, że warzywa i owoce w blisko 80%-90% składają się z wody. A ponieważ SOK to produkt naturalny, wykonany z warzyw lub owoców, również jest doskonałym źródłem uzupełnienia płynów w organizmie.

Kiedy warto sięgać po SOK?

SOK to doskonałe uzupełnienie posiłków o porcję warzyw lub owoców, ale też idealna przekąska w ciągu dnia. Kiedy pić SOK, to już zależy od indywidualnych upodobań.

Warto o nim pomyśleć podczas śniadania, które często z uwagi na poranny pośpiech składa się głównie z pieczywa, wędliny lub serka. Wypicie szklanki SOKU sprawia, że ten podstawowy posiłek staje się dużo bogatszy w tak potrzebne przez cały dzień substancje odżywcze.

Porcja SOKU to doskonała przekąska, kiedy nie zawsze jest możliwość zjedzenia warzyw lub owoców w tradycyjnej formie.

RealFlow - Orange Juice from Gregory Glezakos on Vimeo.

Opracowanie na podstawie materiałów prasowych: Monika Piorun

Wczytaj więcej
Polub
Dołącz do nas na Facebooku:
Dołącz do naszego Newslettera i odbierz prezent:
Budujemy Dom
Nasze magazyny