Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu
Jesteś terapeutą?

Jak przetrwać upały?

Meterolodzy ostrzegają, że w tym tygodniu temperatury mogą przekroczyć nawet 40°C. O tym, co jeść i pić, żeby dobrze nawodnić organizm podczas upałów, opowiada nam dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

03 sierpień 2015
Artykuł na: 4-5 minut opalanie dieta
Zdrowe zakupy

Zgodnie z zaleceniami dietetyków, osoba dorosła powinna dostarczać do organizmu ok. 2,5 litra płynów dziennie.

Jednak latem, kiedy temperatury robią się coraz wyższe, zwiększa się ilość i tempo utraty płynów, przez co nasze ciało traci cenne dla zdrowia mikro i makroelementy. W konsekwencji może to doprowadzić do zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej.

Dlatego podczas upałów tak ważne jest zwrócenie uwagi, aby wraz z płynami dostarczać do organizmu również cenne dla zdrowia pierwiastki.

Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia, podpowiada nam, co pić i jeść aby w upały czuć się dobrze.

dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia 

"Kiedy na zewnątrz panuje upał, bardzo ważne jest zachowanie równowagi w odżywianiu i piciu. Nawadnianie organizmu jest niezwykle istotne, ale nie zapominajmy też o produktach bogatych w substancje odżywcze, a szczególnie w mikro- i makroelementy.

Ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że w gorące dni jemy dużo mniej, tym samym dostarczamy też do organizmu zdecydowanie mniej substancji odżywczych.

Dlatego poza wodą, nie zapominajmy o innych produktach. Sięgajmy po soki, owoce i warzywa, a także produkty pełnoziarniste, które uzupełnią potas, sód, wapń, magnez oraz błonnik, fosfor, mangan i żelazo.

Substancje te wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Niektóre z nich pomagają zapobiec odwodnieniu podczas upałów" - twierdzi dr Stoś.

Co jeść podczas upałów?

Owoce i warzywa to produkty bogate w mikro- i makroelementy. Dlatego latem, kiedy panują wyższe temperatury, warto zjadać ich więcej niż 400 g, czyli minimum zalecane przez Światową Organizację Zdrowia.

W czasie upałów można też sięgać po owoce i warzywa zdecydowanie częściej niż pięć razy dziennie.

Na szczególną uwagę w zasie upałów arbuz, który aż w 92% składa się z wody, ma niską wartość energetyczną (ok 30 kcal/100 g), a dodatkowo zawiera potas, wapń, magnez, żelazo i sód. Podobny wpływ na organizm będzie miał melon czy gruszka.

Latem, kiedy panuje upał, warto też przestawić się na sałatki uzupełniane makaronem pełnoziarnistym lub kawałkiem mięsa bądź sera.

Owoce i warzywa oraz makarony pełnoziarniste powinny stanowić główną grupę produktów wchodzących w skład lunchu czy obiadu wtedy, kiedy słupek rtęci na termometrach przekracza 30°C. Wtedy mamy pewność, że w organizmie nie zabraknie nie tylko płynów, ale też mikro- i makroelementów.

Co pić, żeby dobrze nawodnić organizm?

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że szklanka soku (200 ml) może zastąpić jedną z dziennych porcji warzyw lub owoców. Jednak w upalne dni po soki można sięgnąć zdecydowanie częściej.

"Soki doskonale uzupełniają płyny w organizmie. Dodatkowo dostarczają one znaczące ilości substancji mineralnych - warto zwrócić uwagę na potas, szczególnie ważny w kontekście równowagi sodowo-potasowej jak również ogólnej równowagi elektrolitycznej w organizmie człowieka.

Sok to produkt dostarczający organizmowi wody, a dodatkowo niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji odżywczych oraz bioaktywnych, występujących w warzywach i owocach. To doskonała, letnia przekąska.

Trzeba pamiętać, że soki nie zawierają żadnych substancji konserwujących, barwników, ani żadnych sztucznych dodatków, a soki owocowe również dodatku cukru" - przekonuje dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Sok pomidorowy idealny na gorące dni

Na szczególną uwagę podczas upałów zasługuje sok pomidorowy. Jest on źródłem praktycznie wszystkich cennych składników odżywczych. Znajdziemy w nim potas, magnez, fosfor, ale też witaminę C, witaminę B6, beta-karoten, witaminę E oraz witaminę K.

Sok pomidorowy jest niezwykle bogaty w błonnik, dzięki czemu nie tylko dostarcza organizmowi płynów, ale też doskonale zaspokaja głód.

Co ciekawe, likopen zawarty w soku pomidorowym jest lepiej przyswajalny dla człowieka niż ten, który pochodzi z surowych pomidorów.

Szklanka (a nawet dwie) soku pomidorowego dziennie usprawnia funkcjonowanie układu mięśniowego oraz nerwowego, a także pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

Jak wygląda prawdziwa eksplozja świeżości?

Slow motion - exploding watermelon - Wassermelone - 2000fps from Franz Götsch on Vimeo.

Opracowanie na podstawie materiałów prasowych: Monika Piorun

Wczytaj więcej
Polub
Dołącz do nas na Facebooku:
Dołącz do naszego Newslettera i odbierz prezent:
Budujemy Dom
Nasze magazyny