Jesteś terapeutą?

10 sposobów, jak dożyć 100 lat

Proponujemy 10 wskazówek, popartych badaniami naukowymi, dzięki którym możesz przedłużyć życie i zachować zdrowie do setki.

Artykuł na: 6-9 minut długowieczność
Zdrowe zakupy

1. Tlenoterapia przedłuża życie

Gwiazdor pop Justin Bieber być może dożyje bardzo zaawansowanego wieku, o ile można ufać przełomowym badaniom. Bieber zamontował bowiem u siebie w domu i w studiu nagraniowym komory hiperbaryczne do tlenoterapii, co pochwalają prowadzący badania naukowcy. Odkryli oni, że oddychanie czystym tlenem w komorze ciśnieniowej odwraca procesy starzenia, odzwierciedlane przez dwa biologiczne markery tego procesu: skracanie się telomerów i starzenie komórkowe.

Telomery to nakładki na końcach chromosomów, naszych łańcuchów DNA, które mogą ulec skróceniu – a tym samym utracić właściwości ochronne – z powodu stresu związanego z przewlekłym stanem zapalnym lub w przypadku nadwagi czy palenia papierosów. W rezultacie DNA ulega uszkodzeniu, a zdrowe komórki przestają się regenerować, co może wywołać wiele przewlekłych problemów zdrowotnych, takich jak nowotwory czy choroba Alzheimera. Gdy dochodzi do uszkodzenia chromosomów, tworzą się starzejące się komórki "zombie", które blokują rozwój nowych, zdrowych komórek.

Tlenoterapia w komorze hiperbarycznej może okazać się Świętym Graalem, który odwraca te procesy, jak mówią badacze z Uniwersytetu w Tel Awiwie. Zaobserwowali oni radykalną poprawę wieku biologicznego u 35 uczestników, którzy przez 3 miesiące poddawali się 5 trwającym 90 min sesjom w tygodniu. Na koniec badania ich telomery wydłużyły się o 20%, osiągając tym samym długość, jaką miały 25 lat wcześniej, co sugeruje, że ich wiek biologiczny się cofnął. Badacze zaobserwowali też u uczestników spadek liczby starzejących się komórek o 37%.

2. Owoce granatu na długowieczność

Wyłoniło się już mnóstwo kandydatów do tytułu superfood, ale jeśli chodzi o starzenie się, zwycięzcą będzie zapewne granat. Ten mięsisty owoc zawiera cząsteczki, które motywują do działania mitochondria, czyli małe fabryki energii w każdej komórce. Daje to nową moc tkankom i mięśniom, które osłabiają się z biegiem lat.

Cząsteczka prekursorowa pochodząca z owocu granatu pod wpływem mikroflory jelitowej ulega przemianie w urolitynę A, będącą środkiem zapobiegającym starzeniu się. Czyli znów wszystko sprowadza się do zdrowych jelit.

3. Czerwone wino pomoże dożyć 100 lat

W czerwonym winie znajduje się coś, co uruchamia procesy odwracające starzenie. Wino aktywuje białko SIRT1, które odmładza komórki układu odpornościowego. Białko to przywraca do życia cytotoksyczne limfocyty T, które zabijają komórki zainfekowane przez wirusy oraz blokują komórki nowotworowe. Gdy starzejemy się, nasze komórki tracą białko SIRT1, a to może prowadzić do stanu zapalnego, którego z kolei skutkiem są choroby serca i niektóre nowotwory.

4. Taniec odwraca starzenie się mózgu

Wszelkie ćwiczenia fizyczne odwracają oznaki starzenia w mózgu – ale najlepszy ze wszystkich jest taniec. Uczenie się choreografii daje nowe życie obszarom mózgu, które zazwyczaj tracą sprawność z wiekiem, takim jak hipokamp, odgrywający kluczową rolę w procesach zapamiętywania i uczenia się. Taniec poprawia też równowagę i gibkość ciała.

Badacze zaprosili starszych ochotników o średniej wieku 68 lat do uczęszczania na cotygodniowe zajęcia taneczne przez 1,5 roku. Seniorzy uczyli się tam nowych kroków tanecznych i choreografii, a pozytywne zmiany w ich mózgach mierzono metodą rezonansu magnetycznego.

5. Astaksantyna — suplement na długowieczność

Astaksantynę powszechnie uważa się za supersuplement do walki ze starzeniem się. To potężny przeciwutleniacz, który znajduje się również w rybach i owocach morza, takich jak łosoś, krewetki czy kraby, nadając im różowy odcień. Dowiedziono, że chroni ona przed wieloma problemami zdrowotnymi wiążącymi się często ze starzeniem się, takimi jak demencja, pogorszenie wzroku, drobne i głębsze zmarszczki. Chroni też przed rakiem, poprawia kondycję serca i podnosi płodność.

Optymalna dawka dzienna wynosi 2-4 mg, najlepiej po posiłku zawierającym tłuszcz. Warto też przyjmować astaksantynę wraz ze zdrowymi tłuszczami, takimi jak oliwa z oliwek czy olej lniany.

6. Kontakty towarzyskie pomagają żyć dłużej

Przebywanie w grupie – czy to w kościele, czy w hobbystycznym teatrze amatorskim – odrywa ogromną rolę w długowieczności. Wspólnota to jeden z filarów zdrowia i dobrego samopoczucia, a te wpływają na długość życia. Jak odkryto w toku pewnego badania na ponad 300 tys. ochotników, ludzie biorący udział w dowolnej aktywności w towarzystwie innych mieli o 50% większe szanse dożycia późnej starości.

7. Ciemna czekolada i cynk — klucz do długowieczności

Cynk to minerał o właściwościach przeciwdziałających starzeniu, który dostaje dodatkowego "kopa", jeśli spożywa się go razem z ciemną czekoladą. Nie musi to być jednak koniecznie czekolada – wystarczy, że będzie to produkt zawierający polifenole, czyli np. kakao, jagody, orzechy, warzywa, wino czy fasola. Jakąkolwiek kombinację wybierzemy, będzie ona zwalczać skutki starzenia się, w tym zmarszczki, oraz zmniejszy stan zapalny i ryzyko chorób neurodegeneracyjnych, takich jak demencja czy alzheimer.

8. Post wydłuża życie

Post – czy to przez zjadanie mniejszej liczby kalorii codziennie, czy ograniczenie okna czasowego w ciągu dnia, w którym jemy – pozwoli żyć dłużej. Nie istnieje jeszcze wystarczająco dużo dowodów, by kategorycznie stwierdzić, że post wydłuża życie, jednak na pewno ułatwia zachowanie zdrowia układu sercowo-naczyniowego, a jako że choroby serca zabijają nas najczęściej, z pewnością pozytywnie wpływa on na długość życia. Gdy pościmy, w wątrobie powstaje cząsteczka o nazwie β-hydroksymaślan, która przeciwdziała starzeniu się i sprzyja zdrowiu tętnic i naczyń krwionośnych.

9. Sztuczne światło skraca życie

Około 75% populacji jest nastawione na kontakt ze światłem sztucznym w nocy, a to zaburza nasz cykl dobowy – regulujący i utrzymujący zdrowie. Wiele oznak starzenia, które kładziemy na karb zaawansowanego wieku, miewa więcej wspólnego z naszym rzadkim doświadczaniem całkowitej ciemności. Brak pewności w poruszaniu się, słabowitość, utrata masy mięśniowej i osteoporoza to efekty zaburzonego rytmu dobowego, jak odkryli naukowcy.

10. Pozytywne myślenie pozwala na długie życie

Długowieczność nie zależy tylko i wyłącznie od zdrowej diety czy ćwiczeń – nasze nastawienie odgrywa tu równie istotną rolę. Badacze odkryli, że pozytywne myślenie i optymizm są tak samo ważne, jak to, co jemy. Optymiści mają niemal dwukrotnie większe szanse na dożycie 85 lat, niż osoby bardziej pesymistycznie podchodzące do życia i nim zmęczone, jak wynika z pewnego badania.

Bibliografia
  1. Aging (Albany NY), 2020; 12: 22445-56
  2. Nat Med, 2016; 22: 879-88
  3. J Exp Med, 2018; 215: 51-62
  4. Front Hum Neurosci, 2017; 11: 305
  5. J Nat Prod, 2006; 69: 443-9
  6. P Lo S Med, 2010; 7: e1000316
  7. Nat Chem, 2018; 10: 1207-12
  8. Curr Biol, 2016; 26: 1843-53
  9. Mol Cell, 2018; 71: 1064-78.e5
  10. Proc Nat I Acad Sci USA, 2019; 116: 18357-62
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 1/2022
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W:
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 1/2022
KUP wydanie papierowe KUP wydanie ELEKTRONICZNE
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT