Jesteś terapeutą?

Jak wychować zdrowe dziecko?

Choć nie istnieje przepis uniwersalny, dobry dla każdego malucha, bo wiele czynników oddziałuje na ten proces, to jednak na część z nich mamy wpływ i to na nich chciałabym się dziś skoncentrować.

Artykuł na: 6-9 minut dziecko odporność
Zdrowe zakupy

Temat zdrowia dzieci jest mi szczególnie bliski, bo wiem doskonale, jak wygląda dzieciństwo, gdy jest się chorowitym i mam świadomość, że wszystkie infekcje, jakie wtedy przeszłam, wciąż rzutują na moje życie. Moi rodzice nie znali metod, które ja dziś upowszechniam. Dopiero gdy sama zostałam mamą, zrozumiałam, jak ogromnym stresem dla rodzica jest choroba dziecka i jak ważne są wiedza oraz umiejętności wspierania zdrowia pociechy, nie wspominając już o odpowiedzialności za nie.

Siła w nerkach - założenia medycyny chińskiej 

Choć trudno w to uwierzyć, jeszcze przed poczęciem stan fizyczno-emocjonalny rodziców ma wpływ na ich przyszłe potomstwo. Ciąża to absolutnie wyjątkowy czas dla przyszłych rodziców, dlatego warto jak najlepiej się do niej przygotować. To zaprocentuje lepszym zdrowiem naszego dziecka i zapewni mu optymalny rozwój, a przy okazji zabezpieczy zdrowie mamy, skróci czas regeneracji i dochodzenia do siebie po porodzie oraz stworzy podwaliny pod efektywną laktację.

Zgodnie z założeniami tradycyjnej medycyny chińskiej w chwili narodzin w nerkach gromadzi się energia przedurodzeniowa. Stanowi ona bazę dla konstytucji noworodka i jest uwalniana stopniowo podczas całego życia, ma więc znaczący wpływ na jego długość oraz jakość.

To swego rodzaju zapis mocniejszych i słabszych cech malucha, jak również wypadkowa stanu psychofizycznego matki i ojca podczas poczęcia, kształtowana dzięki mamie podczas całego okresu ciąży. W strefie emocjonalnej czynnikami, które wspierają i wzmacniają siły życiowe nerek, są wiara w siebie, poczucie odpowiedzialności, zaufanie i odwaga.

Dieta dziecka - jak karmić malucha?

Zachęcam do karmienia piersią, jeżeli jest to tylko możliwe. Matczyny pokarm, dostosowujący się do bieżących potrzeb niemowlęcia, jest niesamowicie ważną bazą dla jego zdrowia. Jednak nie samym mlekiem (wraz z upływem czasu) człowiek żyje. Dlatego rodzice powinni uważnie obserwować potomka i nim tylko dobierać pożywienie odpowiednie dla rozwoju małego organizmu, ale też podążać za jego potrzebami i preferencjami.

Niestety nie ma jednej listy, która będzie idealna dla wszystkich dzieci. Natomiast możemy pokusić się o nakreślenie pewnych ram zdrowego i pełnowartościowego żywienia. Znakomitymi posiłkami na początkowym etapie życia będą mocno rozgotowane kasze z warzywami, płatki z owocami, zupy warzywne na wywarach (polecam bulion mocy), mięso ugotowane lub uduszone do miękkości wraz z dużą ilością warzyw.

Takie pokarmy są łagodne dla wrażliwego układu pokarmowego dziecka i odżywcze. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto postawić na ciepłe śniadanie, które w pierwszej części dnia będzie chronić przed wpływem zewnętrznego zimna i wilgoci. Może być to owsianka z bakaliami lub kasza jaglana z jabłkiem i cynamonem. Im wcześniej zaczynamy świadomie dbać o układ immunologiczny dziecka, tym na silniejszego i zdrowszego człowieka wyrośnie.

O odporność powinno się dbać cały rok, a najskuteczniejsze jest to wiosną i latem. Dlatego zawsze powtarzam, by wzmacniać ją i ufortyfikować, zanim nastanie kolejny okres infekcyjny. W przeważającej większości rodzice latem zapominają, jak ich dzieci funkcjonowały w poprzednim sezonie grypowym i niestety przypominają sobie o tym dopiero z pierwszymi przeziębieniami, które nadchodzą wraz z chłodami.

Unikaj podawania dziecku słodyczy i słodkich przetworów wszelkiej maści, produktów mlecznych, owoców południowych, pieczywa pszennego, soków owocowych, nadmiaru surowych owoców i warzyw, lodów, zimnych napojów, produktów przetworzonych i konserwowanych.

W wyniku próby metabolizmu tych pokarmów bardzo często wytwarzane są śluz i wilgoć, które mogą stać się pożywką dla różnych infekcji. Według medycyny chińskiej zalegający śluz blokuje prawidłowy przepływ energii w ciele, czego konsekwencją może być osłabienie układu odpornościowego oraz naruszenie równowagi takich narządów jak śledziona czy płuca.

Hartowanie dziecka podnosi jego odporność

Moim zdaniem uważna obserwacja termiki dziecka oraz reagowanie zgodnie z jego potrzebami zapewnią znakomite wsparcie odporności. Istotne jest też łagodne hartowanie malucha. Jednak by zdało egzamin, nigdy nie należy hartować dziecka, które jest w trakcie infekcji, a poza tym najlepiej rozpocząć cały proces na wiosnę lub w lecie. Chłodne miesiące nie są najlepszym czasem, aby wprowadzać takie praktyki.

Jak hartować dziecko?

Do hartowania można podejść na różne sposoby:

  • Codziennie chodzić boso po trawie przez 15 min, niezależnie od temperatury powietrza, wiatru lub deszczu. Jeśli zaczniecie praktykować ten zwyczaj latem, możecie go kontynuować przez cały rok.
  • Można również zacząć od naprzemiennych zimnych pryszniców lub polewania zimną wodą podczas kąpieli w wannie.
  • Superodważni mogą zdecydować się na morsowanie. Znam takich kilkuletnich morsów!

Zdrowy sen wzmacnia odporność

Sen to absolutna podstawa naszej regeneracji. W czasie nocnego odpoczynku układ immunologiczny, nerwowy i hormonalny tworzą integralną całość, a przekazywane między nimi bodźce neuronalno-hormonalne kształtują układ odpornościowy dziecka. Nie bez przyczyny to właśnie maluszki śpią najwięcej. Potrzeba snu może różnić się w zależności od wielu czynników. Dzieci potrzebują dłuższego snu w okresach szybkiego wzrostu oraz oczywiście choroby.

Aktywność fizyczna poprawia odporność u dziecka

Do utrzymania odpowiedniej odporności bardzo potrzebna jest codzienna aktywność fizyczna, która z medycznego punktu widzenia powoduje zwiększenie aktywności limfocytów NK (natural killers). Zalecana jest codziennie przynajmniej godzina spaceru czy innego wysiłku fizycznego, odpowiednio do warunków atmosferycznych. I co wspaniałe, to że dla dorosłych może to być znakomita mobilizacja do wspólnej aktywności.

Planowy odpoczynek zwiększa kreatywność dziecka

Dzieci nie należy również przeciążać nadmierną ilością zajęć dodatkowych. Każde powinno mieć trochę czasu, aby móc się ponudzić. Nie martwcie się, jeśli Wasza pociecha powie, że się nudzi. Nie trzeba czuć się z tego powodu winnym ani zaraz sięgać po cały katalog rozrywek. Nuda nigdy nie trwa dłużej niż 20 min. Jest to czas, którego człowiek potrzebuje, aby uwolnić się od nadmiaru bodźców z zewnątrz i wejść w kontakt z własną kreatywnością.

Napary ziołowe dla dzieci

Zachęcam do domowej edukacji ziołowej Waszych dzieci już od najmłodszych lat. Można zaczynać od parzenia szczypty ziół, po czym komponować je razem z dzieckiem w mieszanki, dotykać, wąchać i smakować. Mój sześciomiesięczny synek już popija delikatne ziółka oraz wodę. Maluchy cudownie chłoną taką wiedzę i szybko obserwują reakcje swojego organizmu.

Gdy przeprowadzałam warsztaty o ziołach w przedszkolu, nie mogłam wyjść z podziwu, jak dzieci były zaangażowane. Wyobraźcie sobie, że zasmakował im napar z piołunu i powiedziały mi, że poproszą rodziców, aby patrzyli im herbatki ziołowe!

Jak być świadomym rodzicem?

Ostatnio usłyszałam od wspaniałej terapeutki, że największym szczęściem i wartością dla dziecka jest posiadanie świadomych rodziców. Co to znaczy być "świadomym rodzicem"? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi… Najprościej założyć, że na różnych etapach naszego życia ta świadomość będzie ewoluowała. Wierzę, że każdy z nas jest rodzicem i człowiekiem, który cały czas rozwija się i pracuje nad sobą dla dobra swego i swoich najbliższych.

Świadomy rodzic jest uważny i kocha bezwarunkowo. Potrafi przepraszać, bo jak każdy ma słabsze chwile. Dla mnie bycie mamą to najpiękniejszy najbardziej wymagający oraz najbardziej rozwojowy czas w życiu! Oczywiście bywają chwile, gdy czujemy się niepewnie. Właśnie wtedy należy szukać informacji, czytać, sprawdzać i konfrontować je ze zdaniem specjalisty.

To sprawi, że szybko zyskasz poczucie większej siły i możliwości. Wtedy z kolei zwiększą się Twoja czujność i uważność na pierwsze sygnały choroby, które wysyła dziecko. Nie znaczy to jednak, że odradzam Ci wizyty u lekarza. Zaufany i sprawdzony pediatra to prawdziwy skarb i nie można zaniedbywać wizyt u niego. Jestem zwolenniczką umiejętnego łączenia zdobyczy współczesnej medycyny i różnego rodzaju naturalnych metod wspierania organizmu.

Autor publikacji:
Joanna Brejecka-Pamungkas
joanna.brejecka_pamungkas@ktociewyleczy.pl

Joanna Brejecka-Pamungkas, naturopathic doctor CCN (dyplomowana naturoterapeutka), dietetyk holistyczny, terapeutka medycyny chińskiej oraz masażu chińskiego Tuina przyjmuje w Gabinecie Natural Healing w Lenta Medica w Warszawie.

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 1/2021
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W:
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 1/2021
KUP wydanie ELEKTRONICZNE
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 1/2021
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą
Kup teraz
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny