Ruszajmy się! Gry i zabawy

Gry i zabawy ruchowe kształtują uwagę i myślenie, poprawiają koordynację ruchów, przeciwdziałają skoliozie, a także uczą współdziałania i odpowiedzialności.

07 sierpień 2016
Artykuł na: 9-16 minut
Zdrowe zakupy

Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) dowodzą, że po - winniśmy umożliwić dzieciom minimum 4 godziny czynnej i zróżnicowanej aktywności ruchowej dziennie. Chłopcy w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym potrzebują jej aż przez 6 godzin dziennie!

Według raportu Millward Brown z 2014 r. aż 83% rodziców twierdzi, że na co dzień trudno im znaleźć wolną chwilę na zabawę z dzieckiem. Co więcej, często stresują się, że zabawy z dziećmi powinny być dla ich pociech wyjątkowe i mieć wymiar edukacyjny. Bojąc się, że temu nie sprostają, rezygnują z nich w ogóle. Tymczasem każda gra i zabawa z rodzicem sprawia, że dziecko czuje się słuchane, ważne i doceniane. Może to być wspólnie spędzony czas na placu zabaw, jazda na hulajnodze czy gra w piłkę. Każda z tych aktywności ma istotne znaczenie dla rozwoju fizycznego, emocjonalnego i psychicznego oraz zdrowia.

Czas spędzony z dzieckiem pozwala na budowanie więzi. Maluchy dzięki rozmaitym zabawom zdobywają nowe umiejętności. Nasza uwaga, zaangażowanie i czas ofiarowane dziecku powodują u niego wzrost poczucia bezpieczeństwa i identyfikacji z rodziną. Jednak z czasem, gdy dzieci rosną, często zapominamy o tej prostej prawdzie.

Tymczasem aktywne spędzanie czasu, nawet ze starszymi dziećmi, ma same zalety. Regularna aktywność fizyczna poprawia przemianę materii, przez co zapobiega nadwadze, rzeźbi sylwetkę, poprawia postawę, usprawnia krążenie, zwiększa wydolność oddechową, wzmacnia odporność oraz poprawia mineralizację kości. To jednak nie wszystko. Jak pokazują badania, drugim po terapii najważniejszym elementem w leczeniu skolioz są wspomagające zajęcia ogólnorozwojowe. Są one nakierowane głównie na wspieranie naprzemiennej pracy mięśni po obu stronach kręgosłupa i elastyczności mięśni tułowia, miednicy i barków. Do takich sportów należą: kajakarstwo, wspinaczka ściankowa i sporty walki, np. judo czy zapasy.

Na placu zabaw milusińscy wzbogacają swoje doświadczenia, rozwijają pamięć, uwagę i myślenie. Dzięki przebywaniu w grupie kształtują oraz wyrabiają swój charakter, umiejętność współdziałania, relacje z rówieśnikami i zawierają pierwsze przyjaźnie. Gry i zabawy z piłką pomagają z kolei zadbać o refleks i ogólną koordynację ruchową dziecka, dodatkowo rozwijają także jego wyobraźnię, również przestrzenną. Ponadto w trakcie rywalizacji dziecko poznaje swoje możliwości i uczy się je oceniać.

Gry i zabawy spełniają również funkcję wychowawczą, zawodnicy przyswajają różne normy, uczą się reguł w różnych sytuacjach oraz przestrzegania umów z innymi uczestnikami gry. Takie zabawy mają również działanie terapeutyczne, w ich trakcie dziecko może uwolnić się od napięć i emocji, a przy tym uczy się wyrażania uczuć oraz rozwiązywania problemów. W trakcie gier zespołowych gracz wchodzi w różne sytuacje, pełni różne funkcje i wykonuje przypisane mu w związku z nimi zadania, to zaś pozwala wychwycić mocne i słabe strony dziecka.

Godna polecenia jest jazda konna. Usprawnia ona pracę organów wewnętrznych i poprawia krążenie, dzięki czemu wzrasta odporność. Poza tym sport ten uprawia się na świeżym powietrzu, co także buduje odporność, bo organizm musi nauczyć się radzenia sobie ze zmienną pogodą. To także doskonała forma rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami neurologicznymi. Dodatkowo kontakt ze zwierzęciem uspokaja, uczy też odpowiedzialności za siebie i innych.

 

Piłka w grze

Piłka nożna, dwa ognie czy siatkówka to gry, które uczą działania w zespole, rozwijają motorykę i poprawiają kondycję. Jednak przede wszystkim wpływają na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, bo uczą je współpracy, przewidywania ruchów innych graczy, ponoszenia konsekwencji swoich działań (np. fauli), a także przyzwyczajają do tego, że w życiu zdarzają się zarówno porażki, jak i zwycięstwa. Poza tym gry grupowe wyzwalają olbrzymie pokłady emocji i uczą empatii. Uczą też m.in. czekania na swoją kolej, przestrzegania reguł, ustępowania innym, a także dzielenia się.

 

Sporty wodne

Pływać potrafi jedynie 40% Polaków! Tymczasem pływanie ma same zalety. Naucz tej sztuki swoje dziecko. Kraul i pływanie na plecach wzmacniają mięśnie nóg oraz podtrzymujące kręgosłup, nie obciążają stawów, wzmacniają odporność i poprawiają wydolność oddechową. Poza tym pomagają się wyciszyć dzieciom z ADHD i młodzieży w wieku dojrzewania. Z kolei wiosłowanie włącza do pracy w regularny i kontrolowany sposób ok. 95% wszystkich partii mięśniowych.

 

Z rakietką

Ping-pong, badminton, tenis - to sporty, które poprawiają komunikację między obiema półkulami mózgu i usprawniają połączenia ręka-oko-mózg.

Choć z początku trafienie w piłeczkę może sprawiać problem, to jednak warto zachęcać pociechę do ćwiczeń. To sprawi, że stopniowo koordynacja ruchowo-wzrokowa się poprawi.

 

Magia kółek

Jazda na hulajnodze to jedna z ulubionych aktywności dzieci. Wykształca zmysł równowagi. Doskonale też wpływa na sprawność językową dziecka. Jak to możliwe? Otóż ośrodki równowagi i mowy ulokowane są w płacie czołowym mózgu. Zapytasz: i co z tego? Badania sensoryczne wykazały, że stymulacja dłoni - np. poprzez rysowanie, lepienie babek z piasku lub plasteliny - pobudza w mózgu bezpośrednio ośrodek odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy, który z nim sąsiaduje. Ta sama zasada odnosi się do hulajnogi. Zdaniem logopedów dzieci, które w wieku 3-4 lat mają problem z jazdą na hulajnodze albo nie mogą opanować tej sztuki przez pół roku, mogą mieć w przyszłości problem z dysleksją.

Wycieczki rowerowe nie tylko pozwalają zobaczyć nowe miejsca i sprawdzić swoją wytrzymałość, ale również poprawiają nastrój i dodają pewności siebie. Jazda na rowerze wzmacnia mięśnie brzucha, grzbietu i rąk. Korzystnie też wpływa na stawy biodrowe i kręgosłup (pod warunkiem, że jeździcie wyprostowani). Pomaga rozładować negatywne emocje, wyciszyć się i odprężyć. Rolki wymagają dużej koncentracji oraz wykonywania naprzemiennych ruchów rąk i nóg. To zaś wpływa na rozwój spoidła wielkiego, które łączy półkule mózgu. Odgrywa ono istotną rolę w trakcie nauki pisania i czytania.

 

Na placu zabaw

Warto wiedzieć, że wyposażenie placów zabaw jest przemyślane nie tylko pod kątem zabawy i bezpieczeństwa, ale również ma na celu wspomaganie rozwoju dzieci.

Zjeżdżalnia - tu dziecko oswaja się z prędkością i bezwładnym opadaniem z pewnej wysokości. Uczy się balansowania ciałem i bezpiecznego lądowania. W ten sposób poznaje możliwości własnego ciała. Ruch i zmiana wysokości podczas zjazdu ćwiczą równowagę.

Piaskownica - dotykanie i zabawa piaskiem pobudzają receptory w rączkach, uczą rozróżniania faktur. Podobnie jak bieganie boso po plaży, oddziałują na receptory stóp.
Ścianka wspinaczkowa, pająki i drabinki - na nich dzieci uczą się koordynacji naprzemiennych ruchów rąk i nóg. To zaś dobrze wpływa na współdziałanie obu półkul mózgowych. Ćwiczenia tego rodzaju pomagają też oswoić się z wysokością.

Most zwodzony - to prawdziwe wyzwanie. Ruszające się części zmuszają do koncentracji, ćwiczą zmysł równowagi i koordynację ruchów. Dodatkowo kształcą śledzenie wzrokiem i układ głębokiego czucia (proprioceptywny). To doskonały trening dla gap, które często się potykają lub przewracają.

Huśtawka pobudza układ odpowiedzialny za zmysł równowagi, czyli tzw. przedsionkowy mózgu. Badania dowodzą, że dzieci, które we wczesnym dzieciństwie dużo kołysano, są spokojniejsze i szybciej się rozwijają - wcześniej raczkują i chodzą, zaś w późniejszym okresie łatwiej im skupić uwagę. Zabawa na huśtawce uspokaja, uczy też dziecko łapać i utrzymywać równowagę, bo pomaga kształtować układ proprioceptywny, który odbiera informacje z mięśni, ścięgien i stawów. Jego poprawne działanie przekłada się na sprawne poruszanie oraz rozwój funkcji motorycznych i koordynację ruchów dziecka.

 

Gry planszowe

W czasie deszczu dzieci się nudzą, śpiewali Starsi Panowie. I jest w tym wiele prawdy. Szczęśliwie wtedy w sukurs przychodzą nam gry planszowe. Warto w nie grać, gdyż w czasie zabawy dzieci kształtują umiejętności, które są niezbędne w uczeniu się np. planowej realizacji zamierzeń, koncentrowania uwagi na wybranym przedmiocie, spostrzegawczości, wyobraźni, pamięci oraz umiejętności analizy i syntezy, porównywania i obserwacji. Gry motywują do aktywności poznawczej, która ma wyzwalać i rozwijać zainteresowania otoczeniem, służą gromadzeniu materiału o otaczającej rzeczywistości. Pomagają też utrwalić zdobytą wiedzę.

 

Skakanie

Jak dowodzą lekarze, dzieciom należy pozwolić skakać. Nie tylko dla rozładowania energii. Skoki na skakance, gra w gumę czy zabawa na trampolinie wzmacniają kości. Podczas skoków na trampolinie pracują wszystkie mięśnie, zwiększa się przepływ limfy w organizmie, dzięki czemu szybciej usuwane są toksyny i łatwiej absorbowane składniki odżywcze w komórkach. Pobudzają też układ immunologiczny. Badania dowiodły, że skakanie na trampolinie jest o 68% skuteczniejsze niż jogging! To nie wszystko. Testy potwierdziły, że aktywne dzieci w wieku 5+ mają mocniejsze kości, mniej tkanki tłuszczowej, a w przyszłości ryzyko pojawienia się u nich cukrzycy i osteoporozy będzie znacznie mniejsze.

Wczytaj więcej
Nasze magazyny