Jesteś terapeutą?

Intensywny trening? Sięgnij po czekoladę!

Jeśli chcesz zwiększyć swoją wydajność podczas treningu, pomyśl o zjedzeniu przed nim kilku kostek gorzkiej czekolady.

06 luty 2018
Artykuł na: 2-3 minuty ruch
Zdrowe zakupy

Gorzka czekolada jest bogata w epikatechinę - substancję występującą naturalnie w kakao, która stymuluje wydzielanie tlenku azotu. Jest on konieczny do prawidłowego przebiegu wielu procesów w organizmie, m.in. rozszerza naczynia krwionośne i zwiększa przepływ krwi, w konsekwencji dotleniając każdą komórkę.

Badacze z Uniwersytetu Kingston (Wielka Brytania) uważają, że gorzka czekolada może sprawdzić się jako suplement zwiększający wydajność organizmu podczas treningu. Zaprosili do eksperymentu 9 cyklistów, których poprosili najpierw o pedałowanie na rowerach stacjonarnych w umiarkowanym tempie, a następnie ze wszystkich sił. W tym czasie u ochotników mierzono podaż tlenu i ogólną zdolność organizmu do wysiłku.

Następnie przez 2 tygodnie 4 uczestników badania zjadało 40 g dziennie gorzkiej czekolady, podczas gdy pozostali jedli codziennie 40 g białej czekolady (grupa kontrolna).

Badania przeprowadzone po tym czasie potwierdziły wstępne założenie: gorzka czekolada zmniejszyła zużycie tlenu podczas jazdy na rowerze w umiarkowanym tempie. Kiedy grupy zamieniono, to po 2 tygodniach ponownie okazało się, że gorzka czekolada zwiększa możliwości organizmu do wysiłku, podczas gdy biała czekolada nie ma takich właściwości.

W czasie końcowego testu, kiedy wszyscy ochotnicy mieli pedałować przez 2 minuty, grupa jedząca gorzką czekoladę pokonała większy dystans niż grupa kontrolna.

Niestety, naukowcy nie uwzględnili w zbieranych danych informacji na temat stężenia tlenku azotu we krwi ochotników. Ponadto dystans pokonany przez cyklistów jedzących gorzką czekoladę był dłuższy jedynie o 1/10 mili (ok. 160 m). Mimo to, może warto połączyć przyjemne z pożytecznym i włączyć gorzką czekoladę w plan posiłków przed treningiem1,2.

Bibliografia

  1. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2015, 12:47; https://doi.org/10.1186/s12970-015-0106-7
  2. Gretchen Reynolds, Chocolate can boost your workout. Really., New York Times, March 30, 2016
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny