Jesteś terapeutą?

Termogeniki - czyli jak przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej?

Termogeniki to wyodrębnione z roślin substancje, które mają niesamowitą właściwość: przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Jednak, choć łączy je wspólna nazwa, różnią się między sobą sposobem, w jaki na tę tkankę oddziałują. W dodatku tłuszcz tłuszczowi nierówny...

Artykuł na: 6-9 minut odchudzanie medycyna naturalna
Zdrowe zakupy

Rodzaje tkanki tłuszczowej

  • Biała tkanka tłuszczowa odpowiada za magazynowanie energii i wytwarzanie hormonów, które są wydzielane do krwi. Jednym z nich jest adiponektyna, wpływająca na procesy metaboliczne i wrażliwość komórek na insulinę. Nieprawidłowa aktywność hormonalna tej tkanki może więc być przyczyną nadwagi. Ponadto znajdująca się w niej populacja komórek macierzystych frakcji zrębu naczyniowego, określanych jako SPF (ang. stromal vascular fraction), wydziela m.in. cytokiny o właściwościach prozapalnych1.
  • Brunatna tkanka tłuszczowa pełni ważną funkcję w utrzymaniu prawidłowej masy ciała – w odpowiednio niskiej temperaturze (już przy 20–21 st. C) wydziela ona ciepło wskutek procesu spalania kwasów tłuszczowych i glukozy, który zachodzi w mitochondriach jej komórek. Tym samym brunatna tkanka tłuszczowa zapobiega insulinooporności, a także bierze udział w termogenezie, przyczyniając się do utrzymania stałej temperatury ciała. Pod wpływem zimna dochodzi ponadto do przemiany białej tkanki tłuszczowej w brunatną.

W pewnych warunkach biały tłuszcz może przekształcić się w beżowy, który wykazuje działanie podobne do tłuszczu brunatnego2, a proces ten przyspieszają właśnie termogeniki.

Termogeniki - substancje przyśpieszające spalanie tkanki tłuszczowej 

Fukoksantyna zwiększa termogenezę

Związek ten stymuluje w białej tkance tłuszczowej ekspresję pewnego białka, które znajduje się w brunatnej tkance tłuszczowej i zwiększa termogenezę3.

Fukoksantyna jest naturalnym ciemnoczerwonym lub brązowym barwnikiem, występującym w komórkach takich glonów jak brunatnice, okrzemki i złotowiciowce.

Witamina C wspomaga spalanie tłuszczu podczas wysiłku

Receptor beta3-adrenergiczny odpowiada m.in. za spalanie tłuszczu w warunkach aktywności fizycznej. Wykazano, że duże dawki witaminy C zwiększają aktywność tego receptora u osób prowadzących siedzący tryb życia, a także zapobiegają wzrostowi poziomu cholesterolu LDL we krwi4.

Witamina C pełni ważną funkcję w kontrolowaniu masy ciała: im mniej jej w organizmie, tym więcej ważymy. Podczas wykonywania ćwiczeń o umiarkowanej intensywności osoby z prawidłowym poziomem witaminy C spalają o 30% więcej tłuszczu niż osoby z niskim poziomem tej witaminy11

Polifenole wspierają odchudzanie

Są to substancje aktywne, które występują m.in. w skórkach owoców.

Odchudzające działanie polifenoli 

  • codzienne spożywanie jabłek (a tym samym polifenoli) wpływa na białą tkankę tłuszczową i zmienia ją w tkankę beżową, co przyczynia się do zmniejszenia masy ciała5
  • podobne działanie wykazuje kurkumina, polifenol pochodzący z kurkumy – potwierdza to badanie na myszach, u których suplementacja kurkuminą w dawce 50 lub 100 mg/kg masy ciała dziennie spowodowała chudnięcie; proces ten zachodził bez dodatkowej ingerencji w dietę gryzoni6
  • w badaniu na myszach resweratrol, polifenol występujący m.in. w orzeszkach ziemnych, winogronach i czerwonym winie, wpływał na brunatną tkankę tłuszczową; u gryzoni stwierdzono zwiększenie struktur mitochondriów, ilości DNA i ekspresji genów powiązanych z homeostazą energetyczną organizmu7
  • zielona herbata nie tylko zawiera pewne ilości kofeiny – substancji o właściwościach termogenicznych, lecz również jest źródłem polifenoli w postaci katechin; specjaliści podejrzewają, że katechiny mogą pobudzać aktywność nerwu współczulnego poprzez zmniejszenie degradacji noradrenaliny, czyli hormonu powiązanego z termoregulacją organizmu7.

Jabłka

Niacyna stymuluje termogenezę

Niacyna, czyli witamina B3, stymuluje termogenezę w brązowej tkance tłuszczowej poprzez indukcję odpowiednich genów8.

Witamina B3 - źródła 

  • produkty mięsne
  • ryby
  • otręby pszenne
  • orzechy
  • drożdże
  • migdały
  • ziemniaki
  • rośliny strączkowe

Tauryna zmniejsza magazynowanie tłuszczu

To organiczny związek chemiczny, zaliczany do aminokwasów, który pobudza w brunatnej tkance tłuszczowej ekspresję genów powiązanych z termoregulacją, a także zmniejsza aktywność genów odpowiedzialnych za magazynowanie tłuszczu9. Występuje m.in. w glonach i wodorostach morskich.

Kapsaicyna zwiększa wydatek energetyczny 

Kapsaicyna to substancja czynna wyodrębniona z papryki, odpowiedzialna za jej ostry smak (im więcej kapsaicyny, tym ostrzejsza papryka) i mająca właściwości termogeniczne. W jednym z badań kapsaicyna w dawce 135 mg dziennie zwiększyła wydatek energetyczny w spoczynku u uczestników z nadwagą7.

Kofeina ma właściwości termogeniczne

To alkaloid występujący nie tylko w nasionach kawy, lecz również w liściach, kwiatach i nasionach około 60 innych roślin. Naukowcy uważają, że kofeina prawdopodobnie hamuje proces degradacji cAMP, związku chemicznego, który wpływa na przemianę lipidów10.

Bibliografia
Autor publikacji:
Julia Cember-Ogorzałek
Julia Cember-Ogorzałek
julia.cember@ktociewyleczy.pl

"Uwielbiam dowiadywać się nowych rzeczy i uważam, że każdy człowiek ma ciekawą historię do opowiedzenia. Kiedy akurat nie piszę, spędzam czas z dzieckiem i świnkami morskimi, organizuję wirtualne bazarki na rzecz zwierząt lub wystawiam moje małżeństwo na próbę podczas sesji Monopoly." 

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
Holistic Health
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W:
Holistic Health 2/2021
KUP wydanie papierowe KUP wydanie ELEKTRONICZNE
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W
Holistic Health 2/2021
Holistic Health
Kup teraz
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT