Jesteś terapeutą?

Dieta przeciwnowotworowa: 4 zasady

Niezależnie od rozwoju coraz skuteczniejszych metod leczenia chorób nowotworowych powinniśmy poddawać się badaniom profilaktycznym, aby chorobę wykluczyć lub rozpocząć leczenie, gdy nie jest jeszcze za późno.

21 styczeń 2019
Artykuł na: 6-9 minut dieta rak medycyna naturalna
Zdrowe zakupy

Zanim liczba komórek nowotworowych urośnie do tysiąca i zmiana nowotworowa się utrwali, można ją unicestwić. Dlatego ważne są badania profilaktyczne. Każdy z nas może zwiększyć swoje szanse na wygraną, jeśli raz w roku wykona morfologię krwi, ponieważ w wielu nowotworach występuje anemia, zmniejszenie lub zwiększenie liczby białych krwinek oraz płytek krwi. Obowiązkowym badaniem w profilaktyce raka powinno być także USG jamy brzusznej, obwodowych węzłów chłonnych i tarczycy, a ponadto ogólne badanie moczu oraz RTG klatki piersiowej. Jeśli chodzi o kobiety, ważne jest comiesięczne samobadanie piersi (po miesiączce), robienie raz w roku cytologii oraz mammografii i USG piersi. Młodzi mężczyźni powinni badać jądra, a gdy przekroczą 60. rok życia - prostatę. Po ukończeniu 50 lat wszyscy powinniśmy zgłosić się na kolonoskopię, którą należy powtarzać co 5 lat.

Dieta wspiera walkę z nowotworem

Niewłaściwa dieta, jak twierdzą onkolodzy, odpowiada za co najmniej 30% chorób nowotworowych. Na liście winowajców są m.in. tłuszcze zwierzęce, sól kuchenna, alkohol i sacharyna. Działanie rakotwórcze mają konserwanty, barwniki i aromaty oznaczane na etykietach symbolem E. Ponadto żywność produkowana na terenach zanieczyszczonych ekologicznie może zawierać nitrozoaminy (gromadzą się w jarzynach), które przyczyniają się do rozwoju raka układu pokarmowego i moczowego. Warzywa i owoce z przydrożnych pól i sadów są nafaszerowane metalami ciężkimi (np. kadmem, ołowiem, cezem) i mogą prowokować nowotwory układu moczowo-płciowego. Sacharynę (występuje w niektórych słodzikach) oskarża się o wywoływanie nowotworów układu moczowego, a alkohol (niezależnie od mocy) nowotworów jamy ustnej, gardła, przełyku, krtani, żołądka i wątroby. Alkohol łączony z nikotyną może być przyczyną raka piersi u kobiet. Mówiąc krótko, dieta przeciwnowotworowa powinna być uboga w tłuszcze, cukier i sól, a bogata w witaminy A, C, E (czyli karoten, kwas askorbinowy, tokoferol) oraz mikroelementy, zwłaszcza magnez i selen, które chronią przed rozwojem komórek rakowych. Stosując dietę epigenetyczną, możemy wykluczyć zagrożenie wieloma nowotworami. Warto też pamiętać o kilku podstawowych zaleceniach żywieniowych.

1. Dieta przeciwnowotworowa: więcej warzyw i owoców

Im więcej warzyw i owoców, tym mniejsze ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, żołądka, płuc, piersi, jamy ustnej, trzustki i pęcherza. Owoce i warzywa zawierają błonnik, składniki mineralne i fitozwiązki zapobiegające powstawaniu nowotworów, takie jak flawonoidy, indole i fenole. Kilka przykładów? Brokuły i spokrewnione z nimi rośliny zawierają glukozynolany, które w organizmie przekształcają się m. in. w sulforafan, szczególnie skuteczny w walce z nowotworami płuc i jelita grubego. Skórka winogron jest bogata w resweratrol, związek powstrzymujący rozwój komórek rakowych. Czereśnie i truskawki mają kwas elagowy, który działa antynowotworowo. Obecne m.in. w brokułach, brukselce, kabaczkach, kalafiorach, rzepie, kapuście włoskiej czy gorczycy pochodne indolu hamują działanie estrogenu, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na nowotwory. W soi, roślinach strączkowych, warzywach i kiełkach, a przede wszystkim w siemieniu lnianym i sezamie występują zaś lignany, związki określane jako fitoestrogeny (estrogeny roślinne), ponieważ po przedostaniu się do organizmu oddziałują podobnie jak ludzkie estrogeny. Niektórzy dietetycy uważają, że związki te zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów hormonozależnych.

2. Dieta przeciwnowotworowa: postaw na błonnik

Spożywanie warzyw i owoców zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju raka jelita grubego również dlatego, że występuje w nich błonnik pokarmowy. Skraca on czas przechodzenia pokarmu przez jelita, dzięki czemu kancerogenne substancje mogą być szybciej wydalane z organizmu, co ogranicza ich kontakt ze ścianami jelita i zmniejsza przenikanie do krwiobiegu. Coraz częściej do składników błonnika jest zaliczana skrobia oporna. Jest to węglowodan odporny na działanie enzymów trawiennych, stąd jego nazwa, który w niezmienionej formie przechodzi do jelita grubego i stanowi pożywkę dla zamieszkujących go dobroczynnych bakterii, a także zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego, wpływa na poziom cholesterolu we krwi oraz wchłanianie składników odżywczych z pokarmu. Produkty bogate w skrobię oporną to m.in. pełnoziarniste płatki i makarony, rośliny strączkowe i niedojrzałe banany.

3. Dieta przeciwnowotworowa: mniej tłuszczu i mięsa

Dieta bogata w tłuszcze nasycone (czyli pochodzenia zwierzęcego) od dawna jest obarczana odpowiedzialnością za rozwój raka jelita grubego i zwiększanie prawdopodobieństwa wystąpienia raka prostaty (mężczyźni), jajników i piersi (kobiety). Naukowcy tłumaczą to tym, że tłuszcz mobilizuje organizm do wytwarzania estrogenów. Dlatego najlepiej ograniczyć jedzenie pełnotłustych przetworów mlecznych, tłustego mięsa oraz dań gotowych. Nadmiar mięsa, zwłaszcza czerwonego, może decydować o przyspieszonym rozwoju raka jelita grubego i prostaty. Dietetycy zalecają zastąpienie go drobiem i rybami. Oprócz jakości mięsa dla zdrowia ważny jest też sposób jego przygotowania. Pieczone na węglu drzewnym i długo smażone w głębokim tłuszczu, zwłaszcza używanym wielokrotnie, zawiera dużo substancji rakotwórczych.

4. Dieta przeciwnowotworowa: ostrożnie z alkoholem

Nadużywanie alkoholu zwiększa ryzyko wystąpienia raka jamy ustnej, przełyku, gardła, krtani, piersi, wątroby i jelit. Piwo to główne źródło nitrozoamin, które mają właściwości kancerogenne - osoby nadużywające tego napoju są zagrożone rakiem trzustki. Niemniej zawierające resweratrol wino, spożywane w umiarkowanych ilościach, wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Osoba dbająca o zdrowie powinna polubić wodę mineralną i świeże, niesłodzone soki (nie zawierają konserwantów w postaci azotynów, które w przewodzie pokarmowym pod wpływem flory bakteryjnej są zamieniane w szkodliwe dla zdrowia substancje, co prowadzi do powstania nitrozoamin). Pijmy też zieloną herbatę, mieszanki ziołowe (z dzikiej róży, głogu, pokrzywy) oraz soki warzywne, przede wszystkim z czerwonych buraków1. I najważniejsze: ruszajmy się, relaksujmy i wysypiajmy. Aktywność fizyczna i zdrowa dieta mogą zdziałać cuda, a przede wszystkim - ochronić nas przed chorobami.

 

Bibliografia

  1. Servan-Schreiber D., Antyrak - nowy styl życia, Albatros, 2010
Holistic Health
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W:
Holistic Health 1/2019
KUP wydanie ELEKTRONICZNE
Artykuł należy do raportu
Metody leczenia raka
Zobacz cały raport
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W
Holistic Health 1/2019
Holistic Health
Kup teraz
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny