Jesteś terapeutą?

Jak ustrzec się przed koronawirusem?

SARS-CoV-2 początkowo dotykał ludzi w Chinach, gdzie pod koniec grudnia 2019 r. wykryto jego pierwsze przypadki, ale ze względu na łatwość i bardzo szybkie tempo przenoszenia się z człowieka na człowieka również w Europie odnotowuje się jego obecność. Jak zatem możemy się przed nim zabezpieczyć?

02 marzec 2020
Artykuł na: 6-9 minut odporność
Zdrowe zakupy

WHO już od dawna przewidywała, że na świecie pojawi się wirus, który zdziesiątkuje ludzkość. Istnieją podejrzenia, że to właśnie ten z Wuhan, którego źródłem był prawdopodobnie targ rybny Huanan, okaże się odpowiedzialny za zmniejszenie całkowitej populacji. Z informacji przekazanych przez Chińską Narodową Komisję Zdrowia wynika, że bilans jego śmiertelnych ofiar na 19 lutego wynosił 2 004, a łączna liczba osób zainfekowanych w tym państwie wzrosła do 74 185.

Zaledwie 5 dni wcześniej była mowa o 64 544 laboratoryjnie potwierdzonych przypadkach zarażenia i 1 383 zgonach1, co pokazuje, z jak dużą dynamiką mamy do czynienia. Walcząc z chorobą, chiński rząd całkowicie zamknął dostęp do miast zamieszkanych przez dziesiątki milionów ludzi, przedłużył przerwę świąteczną z okazji Lunarnego Nowego Roku, ograniczył liczbę lotów i zakazał organizowania grupowych wycieczek. Mimo to wirus z Wuhan rozprzestrzenia się po świecie: zidentyfikowano go w 30 krajach, w tym europejskich (Włochy, Niemcy, Francja, Wielka Brytania), w których liczba zakażonych wynosi ponad 1 300.

Rozwój infekcji

Koronawirus SARS-CoV-2 daje objawy podobne do tych w przypadku grypy. Zakażenie przebiega pod znakiem gorączki, bólu głowy i gardła, kaszlu, wyczerpania oraz utraty apetytu. W najpoważniejszych przypadkach powoduje niewydolność oddechową, która może prowadzić do śmierci2. Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok.15-20% pacjentów, a do zgonów dochodzi u 2-3%. Najbardziej narażone na tragiczny finał są osoby starsze, z obniżoną odpornością oraz chorobami towarzyszącymi, szczególnie przewlekłymi. Obecnie nie istnieje leczenie przyczynowe – środek antywirusowy prawdopodobnie zostanie wydany dopiero w przyszłym roku – więc zaleca się postępowanie objawowe. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć ryzyko infekcji.

Myj ręce

Jeśli chodzi o rozprzestrzenianie się wirusów, w pierwszej kolejności odbywa się ono przy kichnięciu, a w drugiej – poprzez przeniesienie ich z rąk w okolice ust i nosa. Dlatego mycie i dezynfekcja dłoni to podstawa profilaktyki. Tymczasem według opublikowanego przez amerykański Departament Agrokultury raportu aż 97% społeczeństwa robi to zbyt krótko (przez mniej niż 20 s)3. W konsekwencji na dłoniach pozostają bakterie, które następnie mogą przenieść się na każdą dotkniętą powierzchnię i przedmiot – w tym na jedzenie. Prawidłowe mycie rąk powinno trwać 20-30 s. W tym czasie należy oczyścić nie tylko wewnętrzną i zewnętrzną powierzchnię dłoni, ale także przestrzeń między palcami oraz ich czubki – najlepiej skupiając je wszystkie razem i trąc o wewnętrzną powierzchnię drugiej dłoni. 

Zachowaj higienę

Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zgiętym łokciem lub chusteczką co prawda nie uratuje Cię przed zakażeniem, ale zapobiegnie dalszemu rozprzestrzenianiu się zarazków i wirusów. Natychmiast wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyj ręce, używając mydła i wody, a jeśli nie masz do nich dostępu – płynów lub żeli na bazie alkoholu (min. 60%). Jeśli masz objawy ze strony układu oddechowego, podejrzewasz u siebie infekcję SARS-Cov-2 lub opiekujesz się osobą z takim podejrzeniem, używaj maseczki na twarz – u zdrowych osób nie jest to zalecane4. Staraj się również trzymać dystans – unikaj bliskiego kontaktu z innymi ludźmi (bezpieczny jest co najmniej 1 metr odległości) i jak najrzadziej dotykaj dłońmi twarzy.

Wzmocnij układ odpornościowy

Naukowcy z University of California w Berkeley sprawdzili, dlaczego nietoperze będące nosicielami wirusów SARS, MERS czy Ebola nigdy nie chorują. Odkryli, że to efekt niezwykle silnego układu odpornościowego, który zawsze jest przygotowany do zabijania patogenów, a jego błyskawiczna odpowiedź na atak wirusów obejmuje również działanie przeciwzapalne5. Aby zwiększyć możliwości swojego układu odpornościowego, skup się na wystarczającym czasie snu i piciu większej ilości wody. Jedz również więcej produktów wzmacniających, takich jak owoce cytrusowe, czerwona papryka, brokuły, czosnek, imbir, szpinak i kurkuma.

Postaw na witaminę C

Najszybszym sposobem na wzmocnienie układu odpornościowego jest przyjmowanie dużych dawek witaminy C. Kardiolog dr Thomas Levy, wiodący zwolennik takiej terapii, twierdzi, że jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ale dopiero w dawkach znacznie przekraczających zalecane 90 mg. Dr Levy sugeruje co najmniej 2 g na dobę w mniejszych dawkach.

Bibliografia
  • http://bit.ly/2SJFBSv
  • N Engl J Med. 2020; 382(8):727-733
  • U.S. Department of Agriculture, goo.gl/4EeGug
  • http://bit.ly/2SY2pwI
  • eLife, 2020; 9: doi: 10.7554/eLife.48401
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny