Od pestycydów do problemów z nauką

Popularne pestycydy rozpylane w parkach i ogrodach oddziałują na dzieci i ich zdolność do nauki. Ich wpływ jest krótkotrwały, ale silny i obejmuje problemy z koncentracją, koordynacją oko-ręka i zachowaniem.

04 sierpień 2017
Artykuł na: 2-3 minuty
Zdrowe zakupy

Chociaż negatywny wpływ pestycydów na mózg dziecka określa się jako krótkotrwały, utrzymuje się on ok. 3 miesięcy. Ponieważ nikt nie podejrzewa, że przyczyną złego zachowania dziecka i jego problemów w nauce mogą być środki owadobójcze, małemu pacjentowi przepisuje się leki stosowane w terapii ADHD.

A nawet jeśli ktoś chciałby powiązać pestycydy z problemami szkolnymi, to ich stężenie w otoczeniu zwykle utrzymuje się na względnie tym samym poziomie, co nie wzbudza niepokoju środowisk medycznych.

Jednak raz do roku w Ekwadorze poziom pestycydów w powietrzu osiąga taki pułap, że naukowcy postanowili wykorzystać to w celu zbadania zależności między środkami owadobójczymi i stanem zdrowia dzieci. Ekwador jest trzecim na świecie producentem kwiatów ciętych - dostarcza je między innymi na przypadający w Stanach Zjednoczonych w połowie maja dzień Matki. W tym okresie na uprawach stosuje się zdecydowanie więcej pestycydów.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego (Stany Zjednoczone) monitorowali zmiany neurologiczne w mózgu 308 ekwadorskich dzieci w wieku 4-9 lat przed i po okresie wzmożonego stosowania pestycydów.

Kiedy rozpoczęto opryski, u badanych dzieci nastąpił spadek koncentracji, samokontroli, koordynacji wzrokowo-manualnej i możliwości wzrokowego kontaktu ze światem. Taki stan rzeczy utrzymywał się jeszcze 100 dni po zaprzestaniu oprysków.

Z punktu widzenia dzieci i ich rodziców badanie to ukazało bardzo ważny problem: oprysków dokonuje się w maju, w czasie gdy uczniowie przygotowują się do sprawdzianów kończących rok szkolny i mają ostatnią szansę na poprawę ocen.

Źródło: Neurotoxicology, 2017; 60: 125-33

Wczytaj więcej
Nasze magazyny