Jesteś terapeutą?




5 sposobów na migrenę

Migrena to trzecia najczęstsza choroba na świecie, i 7. najbardziej utrudniająca codzienne funkcjonowanie1. Oprócz silnego bólu głowy do jej objawów należą nudności, wymioty, ból brzucha oraz nadwrażliwość na światło i dźwięki.

02 październik 2019 Artykuł na: 4-5 minut
antyoksydanty witaminy składniki mineralne medycyna naturalna
Zdrowe zakupy

Na rynku dostępnych jest kilka leków na receptę przepisywanych na migrenę, np. metysergid, sumatriptan czy ergotamina, jednak niosą one ze sobą ryzyko wystąpienia licznych efektów ubocznych, takich jak zawroty głowy i senność czy bóle w klatce piersiowej i nadciśnienie tętnicze. Metysergid powiązano nawet z włóknieniem narządów wewnętrznych2. Dlatego przedstawiamy 5 naturalnych sposobów na samodzielną walkę z migreną.

1. Zbadaj alergie pokarmowe

Niektóre związki chemiczne obecne w pożywieniu mogą łączyć się z rozwojem migreny, zwłaszcza u dzieci i nastolatków3, warto więc prowadzić zapiski dotyczące spożywanego jedzenia i ataków choroby, aby ustalić ewentualne powiązania. Jak wykazało badanie na niemal 600 pacjentach z migreną, najbardziej wyraźną rolę w wywoływaniu napadów miała nadwrażliwość na ser, czekoladę, czerwone wino oraz piwo4.

Wykluczenie z diety produktów podejrzanych o powodowanie ataków może dać nawet całkowite wyleczenie - tak było w przypadku 93% dzieci badanych w pewnej próbie5 oraz 87% w innej6.

2. Uzupełnij niedobory żywieniowe

Gdy organizm nie dostaje pewnych składników odżywczych, może pojawić się migrena, dlatego rozpoznanie i uzupełnienie niedoborów może rozwiązać problem. Dla przykładu braki magnezu nierzadko idą w parze z chorobą7 , a kilka badań wskazuje na to, że suplementacja tym pierwiastkiem może zmniejszyć częstotliwość ataków8.

Koenzym Q10 (CoQ10) to kolejny składnik, którego nagminnie brakuje pacjentom z migreną9. Przyjmowanie tego przeciwutleniacza może ograniczyć występowanie ataków o połowę10.

Sugerowana dawka: 200-600 mg magnezu i 150 mg CoQ10 dziennie.

3. Stawiaj na lepiężnik

To popularne lekarstwo ziołowe na katar sienny jest skuteczne również wobec migreny, jak wynika z badań. Standaryzowany ekstrakt z lepiężnika różowego (Petasites hybridus) znacząco obniżył częstość ataków w porównaniu do placebo, nie dając przy tym żadnych efektów ubocznych bądź tylko łagodne (np. odbijanie)11.

Sugerowana dawka: 50-75 mg standaryzowanego ekstraktu ziołowego 2 razy dziennie, o zawartości co najmniej 15% petazyn, głównych składników czynnych.

4. Wypróbuj 5-HTP

5-Hydroksytryptofan, lepiej znany pod skrótem 5-HTP, to naturalnie występujący aminokwas, który może zapobiegać przewlekłym bólom głowy różnego rodzaju, włączając migrenę, napięciowe bóle głowy czy dolegliwości u dzieci12.

W toku pewnego badania suplementy 5-HTP okazały się równie skuteczne, co metysergid - poradziły sobie szczególnie dobrze ze skracaniem czasu trwania ataków i łagodzeniem ich mocy13.

Sugerowana dawka: 200-600 mg dziennie (20 mg na każde 4,5 kg masy ciała u dzieci).

5. Trenuj HIIT

Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że aktywność fizyczna pomaga w terapii migreny, a pewien specyficzny rodzaj ćwiczeń może okazać się najbardziej skuteczny. Mowa tu o HIIT (high-intensity interval training - trening interwałowy o wysokiej intensywności), w którym intensywne ćwiczenia fizyczne przeplata się odpoczynkiem. Naukowcy porównali niedawno jego efekty (po 2 sesje w tygodniu) z umiarkowanie wytężającymi ćwiczeniami oraz interwencją kontrolną.

HIIT dał najlepsze efekty, znacząco obniżając liczbę dni migrenowych u pacjentów14. W internecie znaleźć można bardzo wiele prostych treningów tego typu, należy jednak pamiętać, że u pewnych pacjentów wysiłek fizyczny może wywołać migrenę.

Bibliografia

  1. J Headache Pain, 2013; 14: 1
  2. N Engl J Med, 1966; 274: 359–68
  3. Pediatr Neurol, 2003; 28: 9–15
  4. Headache, 1995; 35: 355–7
  5. Lancet, 1983; 2: 865-9
  6. Nutr Health, 2017; 23: 47–50
  7. Cephalalgia, 1993; 13: 94–81; Int Clin Psychopharmacol, 2016; 31: 287–92
  8. Cephalalgia, 1996; 16: 257–63; Headache, 1991; 31: 298–301
  9. Headache, 2007; 47: 73–80
  10. Cephalalgia, 2002; 22: 137–41; Neurology, 2005; 64: 713–5
  11. Neurology, 2004; 63: 2240–4; Altern Med Rev, 2001; 6: 303–10
  12. Altern Med Rev, 1998; 3: 271–80
  13. Eur Neurol, 1986; 25: 327–9
  14. Scand J Med Sci Sports, 2018; 28: 1103–12
Wczytaj więcej
Cat icon
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny holistycznej
Close icon
Nasze magazyny