Jesteś terapeutą?

7 sposobów na pozbycie się migreny

Migrena znajduje się w pierwszej trójce najczęstszych chorób na świecie. Choć medycyna klasyczna oferuje na nią sporo leków, jednak niosą one ze sobą ryzyko wystąpienia licznych efektów ubocznych, takich jak zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej czy rozwój nadciśnienia tętniczego. Na szczęście istnieją też skuteczne, naturalne sposoby na pozbycie się uciążliwego bólu głowy.

17 czerwiec 2019
Artykuł na: 4-5 minut medycyna naturalna psychika psychologia
Zdrowe zakupy
1. Akupunktura

Za pomocą tej tradycyjnej chińskiej techniki można leczyć wiele różnych rodzajów bólów głowy, w tym migrenę. Wyniki badania przeglądowego przeprowadzonego przez prestiżowy ośrodek Cochrane Collaboration wskazują, że akupunktura jest "co najmniej równie skuteczna lub nawet skuteczniejsza niż profilaktyczne podawanie leków i ma mniej działań niepożądanych"1.

2. Aminokwas

Jak się okazuje, 5-hydroksytryptofan (5-HTP) może zapobiegać przewlekłym bólom głowy różnego rodzaju, włączając w to migreny, napięciowe bóle głowy oraz bóle u dzieci4. W toku pewnego badania równie skutecznie jak przeciwmigrenowy metysergid poradził sobie ze skracaniem czasu trwania ataków oraz łagodzeniem ich natężenia5. Sugerowana dawka: 200-600 mg dziennie (u dzieci 20 mg na każde 4,5 kg masy ciała).

3. Lepiężnik różowy

Standaryzowany ekstrakt z Petasites hybridus znacząco obniżył częstość ataków migreny w porównaniu do placebo, nie dając przy tym żadnych efektów ubocznych bądź tylko łagodne (np. odbijanie)2. Badania kliniczne, w którym migrenowcom podawano 50 mg wyciągu z lepiężnika 2 razy dziennie przez 3 miesiące wykazały, że średnia liczba migren w grupie badanych spadła o 60%, a powracający ból był słabszy i trwał krócej3.

Nie sporządzaj jednak sama wyciągu z tego zioła, bowiem zawiera ono trujące alkaloidy. W sklepach zielarskich i aptekach kupisz preparaty, które z nich oczyszczono. Minusem tej terapii jest długi czas trwania - by zaobserwować jakąkolwiek poprawę, wyciąg należy stosować przez wiele tygodni. Sugerowana dawka: 50-75 mg standaryzowanego ekstraktu ziołowego 2 razy dziennie.

4. Pasta z goździków

Ta aromatyczna przyprawa pomoże w przypadku dolegliwości bólowych dzięki zawartości eugenolu, który ma właściwości lekko znieczulające. Z 1/4 łyżeczki goździkowego proszku i łyżeczki olejku cynamonowego sporządź pastę i smaruj nią czoło w czasie ataku.

5. Ostre papryczki

Inne badania pokazały, że spożywanie chili może przynieść ulgę w bólach głowy i zatok oraz migrenach. Dzieje się tak za sprawą kapsaicyny, która hamuje neuropeptyd będący kluczowym nadajnikiem bólu głowy6.

6. Seks

Aktywność seksualna przerywa migrenowy ból głowy, zwłaszcza w początkowej fazie ataku bólu. Potwierdzają to badania opublikowane w Cephalagia, periodyku International Headache Society (Międzynarodowe Stowarzyszenie Bólów Głowy)7. Wśród uczestników eksperymentu cierpiących na klasterowe i migrenowe bóle głowy co 3. odczuwał ulgę, jeśli przerwał napad seksem. Badacze podejrzewają, że to zasługa endorfin, które w dużych ilościach wydzielają się w czasie orgazmu.

7. Suplementy

Niedobory niektórych składników odżywczych, np. magnezu, mogą skutkować migreną8. Kilka studiów wskazuje na to, że suplementacja tym pierwiastkiem może zmniejszyć częstotliwość ataków9Sugerowana dawka: 200-600 mg magnezu dziennie.

Jak dowiodły inne badania, u pacjentów z migreną widoczny jest również deficyt koenzymu Q10 (CoQ10)10. Przyjmowanie go może ograniczyć występowanie ataków o połowę11. Sugerowana dawka: 150 mg CoQ10 dziennie.

W badaniu przeprowadzonym w Niemczech stwierdzono, że suplementacja ryboflawiną zmniejszała liczbę ataków migreny o połowę. Jednakże gdy atak już się zaczął, witamina ta nie miała wpływu ani na jego nasilenie, ani na czas trwania12Sugerowana dawka: 400 mg/dzień.

Artykuł ukazał się pod nazwą "Poślij migrenę do diabła" w wydaniu papierowym O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą kwiecień 2019.

Bibliografia

  1. Neurology;2004;63:2240-4;AlternMedRev,2001;6:303-10
  2. Cochrane Database Syst Rev,2009; 1: CD001218
  3. http://goo.gl/rluJSC
  4. AlternMedRev,1998;3:271-80
  5. EurNeurol,1986;25:327-9
  6. Pharmacol Rev. 2012 Oct;64(4): 939–971
  7. http://goo.gl/ll1u4z
  8. Cephalalgia,1993;13:94-81; IntClinPsychopharmacol, 2016;31:287-92
  9. Cephalalgia,1996;16:257-63; Headache,1991;31:298-301
  10. Headache,2007;47:73-80
  11. Cephalalgia,2002;22:137-41; Neurology,2005;64:713-5
  12. Eur J Neurol, 2004; 11: 475–7; Neurology, 1998; 50: 466–70
Artykuł należy do raportu
6-10-18 sposobów na...
Zobacz cały raport
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT