Jesteś terapeutą?

Leki na osteoporozę osłabiają kości?

Bisfosfoniany stosowane standardowo w terapii osteoporozy wcale nie wpływają korzystnie na kościec - zdaniem naukowców zwiększają ryzyko złamania.

18 czerwiec 2017
Artykuł na: minutę leki kości
Zdrowe zakupy

Eksperci z Imperial College London (Wielka Brytania) odkryli w kościach pacjentów przyjmujących bisfosfoniany mikrouszkodzenia. Do zbadania sprawy skłoniło ich 16 przypadków złamania kości biodrowej u seniorów poddanych terapii osteoporozy. Pobrany od nich materiał naukowcy porównali z próbkami od osób w podobnym wieku, którym nie przepisano bisfosfonianów. Analiza skłoniła badaczy do stwierdzenia, że leki na osteoporozę mogą zwiększać ryzyko złamania.

Bisfosfoniany przepisuje się, aby spowolnić procesy związane z degeneracją kości. Stosują je również pacjenci z nowotworami. Jednak ku zaskoczeniu lekarzy osoby cierpiące na osteoporozę i przyjmujące bisfosfoniany przez dłuższy czas wcale nie mają mocniejszych kości.

Źródło: BBC News, 1 March 2017; www.bbc.com/news/health-39122541

Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny