Jesteś terapeutą?

Jak obniżyć ciśnienie? Naturalne sposoby na zbicie wysokiego ciśnienia!

Nadciśnienie tętnicze, problem zdrowotny, z którym boryka się, jak wynika ze statystyk, co trzeci Polak, może być niebezpieczne. Nieleczone może prowadzić do zawału serca i wylewu. Jest jednak wiele sposobów, by je obniżyć i kontrolować. Nie tylko farmakologicznych.

05 luty 2021
Artykuł na: 6-9 minut pacjent dieta
Zdrowe zakupy

Optymalne ciśnienie wynosi 120/80 mm Hg. Nadciśnienie pojawia się, kiedy pierwsza wartość, czyli ciśnienie skurczowe, wynosi ponad 140 mmHg, zaś druga – ciśnienie rozkurczowe – ponad 90 mmHg. Wtedy należy je zbić.

Co może powodować wysokie ciśnienie? Najczęstsze objawy wysokiego ciśnienia

Kilkanaście milionów Polaków cierpi na nadciśnienie. Niektóre z jego objawów to silny, dający wrażenie pulsowania, ból głowy, duszność, łomotanie serca, zmęczenie, poczucie niepokoju. Może także pojawić się krwawienie z nosa. Powodów tych dolegliwości może być wiele: od predyspozycji genetycznych, przez przebyte choroby, po dietę i styl życia. Wiele osób, które walczą ze zbyt wysokim ciśnieniem, sięga po popularne leki hipotensyjne.

Istnieją jednak sposoby, by ciśnienie obniżyć bez leków. Wystarczy mieć pod ręką ciśnieniomierz i wprowadzić kilka zmian. Specjaliści podkreślają, że już drobne korekty codziennej rutyny, także dietetycznej, mogą mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Jak zbić ciśnienie?

Dieta, a ciśnienie

Dieta to podstawa. Ci, którzy walczą z nadciśnieniem, powinni zwrócić szczególną uwagę, by była bogata w witaminy i minerały. Przy nadciśnieniu wyjątkowo ważny jest potas, który reguluje ciśnienie krwi – ciśnienie skurczowe może obniżyć o 5 mm Hg, zaś rozkurczowe – o 4 mm Hg. Ogromne znaczenie ma także suplementacja magnezu, który nie tylko reguluje krzepnięcie krwi, ale ma także wpływ na prawidłową pracę serca. W potas bogate są banany, pomidory, bataty, a także szpinak czy fasola. Kluczowe jest zadbanie o odpowiedni poziom witaminy C, której niedobór może powodować zwężenie naczyń krwionośnych.

Fundamentalnie ważne dla "ciśnieniowców" jest ograniczenie spożycia soli. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że w Polsce zarówno dorośli, jak i dzieci, spożywają za dużo soli – norma, która wynosi do 5 gramów dziennie (jedna płaska łyżeczka), jest przekroczona dwukrotnie. Przy nadciśnieniu należy ograniczyć ilość soli do maksymalnie pół łyżeczki dziennie. Trzeba pamiętać, że bardzo dużo soli znajduje się w przetworzonej żywności – gotowych daniach, wędlinach czy konserwach. Tych produktów osoby z nadciśnieniem powinny unikać.

Co jeść przy nadciśnieniu?

Bardzo istotne jest właściwe nawodnienie organizmu. Należy pić około dwóch litrów wody dziennie. Warto też popijać ziołowe herbaty. Te z głogu, hibiskusa, lipy i dziurawca mają zbawienny wpływ na zdrowie i samopoczucie, rozszerzając naczynia krwionośne i wspomagając pracę serca. Przy okazji – warto zdecydowanie ograniczyć używki, a najlepiej zupełnie je wyeliminować. Mocna kawa, alkohol i herbata podnoszą ciśnienie.

Czego nie jeść przy nadciśnieniu?

Osoby, które chcą obniżyć ciśnienie, powinny także zrezygnować z dużej ilości czerwonego mięsa, sera, nabiału i tłustych wędlin. Czerwone mięso można zastąpić rybami, na przykład łososiem, makrelą czy dorszem. Rybie mięso zawiera dużo cennych kwasów omega-3, które mają właściwości prozdrowotne, między innymi rozrzedzają krew, co powoduje obniżenie ciśnienia.

Stres precz

O dobroczynnym wpływie sportu na zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli chcemy obniżyć ciśnienie, warto zadbać, by aktywność fizyczna była regularna. Szczególnie dobry wpływ na organizm mają ćwiczenia dotleniające. Dobrym wyborem będzie także nordic walking, jogging czy joga. Polecana jest zwłaszcza ta ostatnia, a to dlatego, że dobrze wpływa nie tylko na postawę ciała, ale także na nastrój i ogólne samopoczucie, zwiększa odporność i reguluje ciśnienie krwi.

Można zacząć samemu w domu od prostych ćwiczeń, które można znaleźć w internetowych tutorialach. Warto nauczyć się także technik oddechowych, które redukują stres i pozwalają dotlenić organizm. Tu także pomocna będzie joga.

Warto pomyśleć, jak ograniczyć stres. Dobrym początkiem będą spacery, ulubione aktywności i... brak nadgodzin. Badania potwierdzają, że ludzie, którzy pracują więcej niż 41 godzin w tygodniu, są o 15 proc. bardziej narażeni na nadciśnienie. A przy pracy warto mieć pod ręką czekoladę – oczywiście gorzką, z dużą zawartością kakao (min. 70 proc.).

Gorzki smakołyk zawiera flawonole, które ograniczają skurcze naczyń krwionośnych. Dzienna dawka, która dobrze wpłynie na zdrowie i obniży ciśnienie, to 60 gramów.

Jak szybko zbić wysokie ciśnienie?

W sytuacji kryzysowej, gdy ciśnienie rośnie, a nam zależy, by je szybko zbić, można spróbować akupresury. Na ciele znajduje się kilka punktów, których uciskanie pozwoli obniżyć ciśnienie – na głowie, na stopie między dużym i drugim palcem oraz na dłoni między kciukiem i palcem wskazującym. Odpowiedni ucisk sprawi, że w miejscu dotyku temperatura wzrośnie o ok. 2 stopnie Celsjusza.

Warto mieć pod ręką także kwaśne mleko – mikstura z cynamonem obniży ciśnienie w ciągu godziny. W szybkim zbiciu ciśnienia pomoże także sok z buraka.

Bibliografia
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/150109#diet
  • https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hypertension
  • https://www.nhs.uk/conditions/high-blood-pressure-hypertension/
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/symptoms-causes/syc-20373410
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny