Jesteś terapeutą?

7 składników diety, które wzmacniają serce

Jeśli któryś organ wymaga szczególnej uwagi, to jest nim serce. Dopiero, gdy zaczyna dokuczać, zdajemy sobie sprawę, że należy o nie zadbać. A czy nie lepiej prostymi metodami zapobiegać niż leczyć?

19 luty 2019
Artykuł na: 6-9 minut dieta suplementy serce
Zdrowe zakupy

Za nierównym czy przyspieszonym biciem serca stoją różne przyczyny. Często chodzi o schorzenia i nieprawidłowości tego narządu, ale czasem przyczyną są emocje - wieczny stres, depresja czy nadmiar codziennych problemów. W dzisiejszym pędzie coraz więcej osób nie ma czasu o siebie zadbać, a wynikające z tego odczucia w obrębie klatki piersiowej określa jako „wieczny ciężar na sercu” czy „palpitacje”.

Takie problemy mogą się też wiązać z dietą i stylem życia, o czym wiedzą szczególnie kawosze, palacze czy osoby, które uwielbiają słone potrawy.

Składniki diety, które wpływają na serce

Witamina C - pojawia się coraz więcej badań udowadniających, że niedoceniana i kojarzona głównie z przeziębieniami witamina C może mieć wyjątkowo korzystny wpływ na cały nasz organizm. To dzięki niej naczynia krwionośne są elastyczne i mocne. Powinni pamiętać o tym szczególnie palacze, ponieważ dym tytoniowy „okrada” organizm z obecnej w nim witaminy C. To dlatego osoby palące są bardziej narażone na problemy z sercem i zwykle potrzebują nawet 2 razy więcej tego składnika. Inne czynniki, które mogą zwiększać zapotrzebowanie, to stres, spaliny, zła dieta czy używki. Udowodniono naukowo, że suplementacja witaminą C u osób z nadciśnieniem, może zmniejszyć ciśnienie krwi o 5 mmHg1.

Palacze mają 2 razy większe zapotrzebowanie na witaminę C niż osoby niepalące.

 

 

Witamina E - zapobiega chorobom serca i zawałom, m.in. dzięki zdolności modulacji reakcji tlenku azotu. Dobitnie udowadniają to badania Th e Cambridge Heart Antioxidant Study z 1996 r., przeprowadzone na grupie ponad 2 tys. osób z chorobami serca2. Po 510 dniach przyjmowania 400 lub 800 j.m. witaminy E dziennie ryzyko śmierci wywołanej chorobami układu sercowo-naczyniowego spadło u nich średnio aż o 47%.

Witamina E jest silnym antyoksydantem, obecnym głównie w tłuszczach, rybach i orzechach. Dlatego osoby, które się odchudzają, a mają przy tym problemy z sercem, powinny koniecznie rozważyć suplementację.

 

Magnez - w literaturze fachowej opisuje się go jako „bloker wapnia”, bo jest w stanie zablokować dostęp tego pierwiastka do komórek serca i mięśni. To ważne, bo choć wapń ma korzystny wpływ na zdrowie, to według badań National Health Institute (USA) z 2014 r. przyjmowany w postaci suplementu zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego u mężczyzn3. Blokowanie dostępu wapnia bezpośrednio do serca zwiększa odporność naczyniową i poprawia ogólne funkcje serca. Sam magnez dodatkowo może przeciwdziałać takim schorzeniom jak ostry zawał mięśnia sercowego, arytmia, dusznica, kardiomiopatie, niedrożność lub nagłe wstrzymanie pracy serca czy wysokie ciśnienie.

Magnez jest wypłukiwany z naszego organizmu pod wpływem stresu, wzmożonego treningu lub picia kawy. Dlatego szczególnie wtedy warto przyjmować suplement z magnezem lub jego połączenie z wapniem w odpowiednich proporcjach.

 

Potas - analiza 19 badań klinicznych z udziałem 586 pacjentów potwierdza, że w większości przypadków przyjmowanie potasu znacznie obniżało ciśnienie u chorych. Okazało się też, że jest szczególnie korzystny dla osób po 65. r.ż., bo w ich przypadku tradycyjne lekarstwa często działają mniej efektywnie. Z badań wynika, że podawanie 2,5 g potasu przez 4 tygodnie znacznie zmniejsza ciśnienie skurczowe i rozkurczowe krwi4.

 

 
Czosnek - zawarte w nim substancje chronią układ sercowy, obniżając cholesterol, poziom trójglicerydów i ciśnienie krwi. Korzystnie wpływają też na skupienie płytek krwi, przez co zmniejsza się ich „lepkość”, a tym samym spada ryzyko miażdżycy tętnic. Czosnek wykazuje działanie fibrynolityczne (prowadzące do rozrzedzenia krwi). Fibrynogeny wpływają na układ krzepnięcia, a ich odpowiednio wysoki poziom ma większe znaczenie przy chorobach układu sercowo- naczyniowego niż poziom cholesterolu.

 


Olej z siemienia lnianego -
udowodniono, że zwiększone spożycie kwasów omega-3 wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Łyżeczka oleju z siemienia lnianego dziennie obniża zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie nawet o 9 mm Hg5.

 

Koenzym Q10 - kilka lat temu stał się modnym składnikiem kremów przeciwzmarszczkowych. Później odkryto, że prawdziwą siłę wykazuje wewnątrz naszego organizmu. Q10 występuje naturalnie w naszym ciele, również w mitochondrium, gdzie ma związek z produkcją energii. Niedobory mogą być groźne szczególnie dla serca, bo to dzięki prawidłowemu poziomowi koenzymu Q10 zmniejsza się ryzyko wystąpienia kardiomiopatii, zastoinowej niewydolności serca, dusznicy bolesnej, arytmii, wypadania płatka zastawki mitralnej czy nadciśnienia. W dotychczasowych badaniach korzystne działanie obserwowano przy dawkach rzędu 60 mg dziennie przez 4-8 tygodni6.

Artykuł ukazał się pod nazwą "Naturalnie wzmocnij swoje serce" w wydaniu papierowym SERCE.

Bibliografia

  1. https://goo.gl/GxZz6Y
  2. Lancet 1996; 347 (9004):781-786
  3. https://goo.gl/yHRpW2
  4. https://goo.gl/QVpQ4t
  5. https://goo.gl/wMHM9j
  6. Kardiol Pol 2015; 73 (Supl. III): 23-30; doi:10.5603/KP.2015.0146
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent