Zespół napięcia przedmiesiączkowego - leczenie naturalne

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to problem zdrowotny dotykający kobiety miesiączkujące w drugiej połowie cyklu, najczęściej w ciągu 7 dni przed miesiączką. Główne jego objawy to zmiany nastroju, silny ból brzucha i drażliwość nerwowa. 

Artykuł na: 4-5 minut

PMS - objawy 

Aż 80% kobiet doświadcza przynajmniej jednego objawu zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS - Postmenstrual Syndrome), ale klinicznie znaczące symptomy występują tylko u ok. 20% kobiet. Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego dzielimy na fizyczne i psychiczne.

Objawy fizyczne:

  • bóle brzucha, bolesne skurcze podczas miesiączki,
  • wzdęcia, zaparcia,
  • bóle pleców, bóle stawów,
  • przyspieszone tętno,
  • trądzik,
  • zawroty i bóle głowy, omdlenia,
  • bolesność piersi,
  • nudności,
  • zmęczenie,
  • tymczasowe przybieranie na wadze (spowodowane zatrzymywaniem wody w organizmie; może mu towarzyszyć opuchlizna dłoni i stóp),
  • wzrost apetytu lub jego utrata.

Symptomy psychiczne obejmują:

  • wahania nastroju,
  • skłonność do płaczu,
  • obniżenie nastroju (objawy depresyjne),
  • bezsenność, problemy z koncentracją i uczeniem się,
  • spadek libido,
  • uczucie poirytowania, napięcia lub niepokoju,
  • ogólne zniechęcenie.

U około 2-8% kobiet zespół napięcia przedmiesiączkowego przybiera bardzo ciężką formę, w której objawy są tak natężone, że nie pozwalają na normalne funkcjonowanie - utrudniają pracę zawodową i wpływają na relacje rodzinne. Wtedy mówimy o zespole przedmiesiączkowych zaburzeń dysforycznych.

PMS - przyczyny

Przypuszcza się, że przyczyną zespołu napięcia przedmiesiączkowego są zmiany poziomu hormonów (głównie estrogenu i progesteronu) zachodzące w organizmie w drugiej połowie cyklu menstruacyjnego. Zmiany te obniżają poziom serotoniny i endorfin.

Medycyna alternatywna podaje następujące przyczyny:

  • zła dieta, bogata w produkty wysokoprzetworzone, duża ilość soli, kofeina i alkohol,
  • niedobory witamin i minerałów,
  • stres,
  • problemy emocjonalne,
  • zaburzenia pracy tarczycy,
  • kontakt z toksynami,
  • depresja lub stany lękowe,
  • otyłość,
  • brak ruchu.

Przy stawianiu diagnozy lekarz powinien wykluczyć takie problemy zdrowotne jak depresja, nerwica, zespół przewlekłego zmęczenia, problemy endokrynologiczne, zespół jelita drażliwego czy menopauza.

Konwencjonalne leczenie to zwykle leki przeciwbólowe (ibuprofen, paracetamol) lub przeciwskurczowe (drotaweryna) i odstawienie soli, a w cięższych przypadkach terapia hormonalna, leki moczopędne, leki uspokajające i psychoterapia.

PMS - leczenie naturalne

W podejściu naturalnym mamy do dyspozycji m.in. następujące możliwości terapii:

  • dieta bogata w wapń, witaminy B (zwłaszcza B6), witaminy K i E oraz magnez; korzystny jest jadłospis z przewagą produktów roślinnych, bogatych w błonnik; szczególnie dobrze łagodzą objawy PMS awokado (bogate źródło zdrowych tłuszczów, magnezu, potasu, błonnika i witaminy B6) oraz siemię lniane (wspiera dobry metabolizm estrogenu);
  • unikanie produktów szkodliwych, czyli: tłuszczów trans, potencjalnych alergenów, cukru rafinowanego i syropu glukozowo–fruktozowego, soi, kofeiny i alkoholu;
  • suplementy diety zawierające niepokalanek pospolity, magnez, witaminę B6, indolo–3–karbinol, kwasy omega–3;
  • kremy z progesteronem (po owulacji do pierwszego dnia miesiączki) dla zrównoważenia poziomu hormonów;
  • ashwagandha i bazylia azjatycka - zioła zmniejszające poziom stresu, kortyzolu i łagodzące objawy PMS;
  • inne zioła - dziurawiec (poprawia nastrój - działa antydepresyjnie); czerwona koniczyna (łagodzi tkliwość piersi);
  • olejki eteryczne z lawendy (zmniejsza stres), szałwi muszkatołowej (pomaga równoważyć hormony), cyprysu (pomaga na skurcze) i wiesiołka dwuletniego (zmniejsza bolesność piersi);
  • hydroterapia (np. kąpiele w dwóch wannach z wodą - jedna z ciepłą, druga z chłodną; siedzimy w jednej, a stopy trzymamy w drugiej, po pewnym czasie siadamy odwrotnie);
  • masaże;
  • akupunktura,
  • akupresura;
  • terapia ciepłem (kompresy).

Uwaga - niektóre objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, jak bolesność piersi czy zmęczenie, są takie same jak objawy ciąży. Jeśli podejrzewasz ciążę, upewnij się, czy nie stosujesz leków, ziół ani suplementów diety, które mogą zaszkodzić Tobie lub dziecku (jak np. dziurawiec).