Jesteś terapeutą?

Jak aktywować dobre geny?

Czy można uniknąć chorób zapisanych w genach? Jak pokazują doświadczenia dr. Josepha Mercoli oraz najnowsze doniesienia naukowe, przyszłość zapisaną w genach można zmienić!

11 marzec 2016
Artykuł na: 6-9 minut dieta medycyna naturalna suplementy
Zdrowe zakupy

Nasz kod życia - DNA, było ulepszane i doskonalone przez wieki. Od ok. 20 tys. lat ludzki genom nie ulega zmianom. Jednak mimo to w ostatnim czasie ludzkość boryka się z epidemią otyłości, cukrzycy, nadciśnienia czy z alzheimerem. Jak do tego doszło?

Odpowiedź na to daje epigenetyka, czyli dziedzina badawcza, która zajmuje się tym, w jaki sposób różne mechanizmy biochemiczne wpływają na ekspresję genów.

Okazuje się, że ryzyko zachorowania na jakąś chorobę nie jest zdeterminowane przez geny raz na zawsze. Dzieje się tak za sprawą skomplikowanego kodu chemicznego, który naukowcy nazywają epigenomem.

Jeżeli przyjmiemy, że DNA to komputer, to epigenom jest jego oprogramowaniem, które mówi DNA, co ma robić. W praktyce oznacza to, że za pomocą owego oprogramowania możemy włączyć lub wyłączyć niektóre geny.

Face to Face from Lab212 on Vimeo.

To, jaka będzie nasza kondycja zdrowotna, zależy m.in. od naszego trybu życia. To, co jemy, pijemy, leki, jakie zażywamy, jak również stres może zmodyfikować nasze DNA, uaktywniając lub - wręcz przeciwnie - dezaktywując części genomu, a te albo kodują rezultaty groźne dla zdrowia i prowadzące do chorób, albo wytwarzają warunki wewnętrzne, sprzyjające długowieczności i odporności na choroby.

Z tego względu dr Anita Goel ze Stanford University bada m.in., jak działa kurkumina - bardzo silny antyutleniacz obecny w kurkumie. Ze wstępnych badań już widać, że kurkuma może aktywować geny odpowiedzialne za powstrzymywanie rozwoju guzów nowotwrowych.

Uczeń Hipokratesa

Dr Joseph Mercola - amerykański guru medycyny naturalnej

To, czym dziś zachłystują się naukowcy i media, dr Joseph Mercola (najsłynniejsza postać i autorytet w dziedzinie medycyny naturalnej) wiedział już 30 lat temu.

Swoją specjalistyczną wiedzę prezentuje często w takich mediach, jak: CNN, Fox News, ABC News Today, Washington Unplugged CBS i The Dr Oz Show. W 1997 r. stworzył Mercola.com - stronę internetową uznaną za najlepsze na świecie źródło wiedzy o naturalnych metodach leczenia.

W książce „Siła zdrowych nawyków” dr Mercola zestawia najważniejsze informacje, jakimi przez ostatnie 20 lat dzielił się na stronie. Przedstawia 9 zasad leczenia, które pozwolą umiejętnie wybrać dietę oraz rodzaj i czas ćwiczeń. A przy okazji, z właściwą sobie swadą, dementuje mity konwencjonalnej medycyny (np. te o niezdrowym maśle).

Nim jednak stał się ekspertem, Joseph Mercola wiódł spokojne życie w stanie Illinois. W domu rodzinnym dzisiejszego guru medycyny naturalnej Josepha Mercoli domowe posiłki okraszone były słodkimi deserami.

Siła zdrowych nawyków, Wydawnictwo Vivante

- Wychowywałem się na typowej amerykańskiej diecie, w związku z czym już jako nastolatek miałem ubytki w połowie zębów, a twarz i plecy podziurawione trądzikiem - wspomina lekarz.

Być może żyłby tak do dziś, gdyby nie dwie książki, które odmieniły jego życie. W 1969 r. przeczytał „Aerobics” autorstwa dr. Kena Coopera. Waga regularnych ćwiczeń zrobiła wrażenie na młodym Josephie. Zaczął uprawiać jogging w południowej dzielnicy Chicago. - Ludzie rzucali we mnie kamieniami i puszkami, bo sądzili, że jestem przestępcą, który ucieka przed policją - opowiada.

W połowie lat 80., już jako praktykujący lekarz rodzinny, przeczytał publikację dr. med. Williama Crooka pt. „The yeast connection” - opisującą przypadki cudownych ozdrowień z drożdżycy w oparciu o zmianę diety.

Gdy Mercola eksperymentalnie wprowadził zalecenia żywieniowe Crooka w leczeniu swoich pacjentów i odkrył, że dają świetne rezultaty, uwierzył w siłę jedzenia jako lekarstwa. Wtedy też postanowił zacząć stosować w leczeniu medycynę naturalną.

- Zauważyłem, że nasz organizm jest tak skonstruowany, że potrafi być zdrowy bez potrzeby stosowania leków, jeśli dostarczymy mu tego, czego potrzebuje, zregeneruje się sam - tłumaczy w swojej nowej książce pt. „Siła zdrowych nawyków” dr Joseph Mercola. Jego naturalne podejście do leczenia przysporzyło mu zarówno wrogów, jak i wdzięcznych pacjentów.

Jednak przede wszystkim sprawiło, że stał się prawdziwym uczniem Hipokratesa. Ojciec medycyny zalecał: „Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”. Wierzył on, że ludzkie ciało ma wrodzoną zdolność samoleczenia. Praktyka doktora Mercoli wskazuje na to, że wziął sobie słowa Hipokratesa do serca.

Dziś po latach badań możemy korzystać z suplementów firmowanych przez słynnego doktora (np. witaminy C, D i E, ubichinol, żeń-szeń czy probiotyk D-mannoza). Ich zadaniem jest pomagać uzupełniać niedobory żywieniowe, a przez to utrzymywać nas w zdrowiu. Produkty te na co dzień stosuje sam Mercola i jego rodzina.

Obserwacje lekarza sprzed 30 już lat potwierdzają doniesienia naukowe. Badania Cancer Research z 2010 r. dowiodły, że:

12 porcji zielonych warzyw w miesiącu obniża ryzyko pojawienia się przedrakowych zmian w płucach o 20%. Dodanie codziennej dawki witamin obniżało to ryzyko o kolejne 50%.

Gen otyłości

11 lat temu dr Randy Jirtle z Duke University obserwował dwie grupy ciężarnych myszy - które były nosicielkami genu sprawiającego, że ich potomstwo rodziło się żółte, bardzo otyłe oraz narażone na cukrzycę i raka.

Jedna grupa myszy dostawała do jedzenia typową mieszankę z ziarna. Mieszanka przygotowana dla drugiej grupy była wzbogacona m.in. kwasem foliowym i witaminą B12.

Zgodnie z ówczesną wiedzą o DNA, obie grupy matek powinny mieć otyłe, żółte młode. Jednak nie miały.

Myszy urodzone w drugiej grupie były szczupłe i brązowe, mimo że odziedziczyły felerny gen.

Jirtle powtórzył eksperyment. Jednak tym razem ciężarne gryzonie zostały wystawione na działanie bisfenolu A (BPA). Substancja ta włączyła gen otyłości - i na świat przyszły otyłe, żółte myszki.

Jednak gdy badacz podał grupie matek poddanej działaniu bisfenolu wzbogaconą żywność, ich dzieci były szczupłe i brązowe - wpływ bisfenolu, który włączał felerny gen, był neutralizowany przez odpowiednią dietę, która go z kolei wyłączała!

Medycy szacują też, że styl życia odpowiada za ok. 40–60% zmian w stanie zdrowia społeczeństwa, środowisko ok. 20-30%, genetyka ok. 10-20%, natomiast opieka medyczna 3-15%.

Jak więc widać, mamy szansę zmienić nasze genetyczne przeznaczenie, nawet jeśli w spadku po przodkach dostaliśmy niezbyt dobre geny.

Żywność, o której pamiętają nasze geny:

Brokuły Substancja pod nazwą izotiocyjanian, która obecna jest w tych warzywach, wprowadza setki zmian w genach, aktywując niektóre z nich do walki z rakiem, a „wyłączając” inne, odpowiedzialne za powstawanie guzów nowotworowych.

Mrożone i suszone jeżyny W badaniach przeprowadzonych na zwierzętach naukowcy stosowali kancerogen, który zmieniał aktywność 2200 genów. 46 z nich powróciło do prawidłowej aktywności u tych czworonogów, którym podano mrożone suszone jeżyny.

Zero cukru! Nasze geny przez ok. dwa tygodnie pamiętają moment, w którym objadamy się cukrem. Naukowcy odkryli w tkankach serca ślady pojedynczego spożycia cukru. Komórki te wyłączały kontrolę genetyczną przeznaczoną do ochrony organizmu przed cukrzycą i chorobami serca. Co więcej, okazało się, że regularne złe nawyki żywieniowe mogą wzmocnić ten efekt, niszcząc ochronę genetyczną na miesiące lub lata!

Suplementy diety Dr Mercola zaleca lewoskrętną witaminę C do ochrony organizmu przed wolnymi rodnikami i zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego. Wskazana jest również dla osób prowadzących stresujący tryb życia. Z kolei witamina E pochodząca ze słonecznika, która nie jest genetycznie modyfikowana, zapewnia długowieczność, chroni wątrobę i jest niezbędna do zachowania płodności.

Żeń-szeń Jeśli pragniesz zwalczyć chroniczne zmęczenie i poprawić pracę nerek, sięgnij po sfermentowany żeń-szeń. To ważne, by był sfermentowany, bo z uwagi na słabe wchłanianie, niewiele osób może czerpać korzyści ze wspaniałych właściwości surowego korzenia.

DNA EFFECT from Alain Lores on Vimeo.

Bibliografia

  1. tp4w.com/disease-and-diet-outsmart-your-dna-destiny
  2. www.researchgate.net
  3. www.iarc.fr
  4. Rasińska R. (red.), Promocja zdrowia w hierarchii wartości. NeuroCentrum, Lublin 2005, t. 5 s. 125-129
  5. Proceedings of the National Academy of Sciences November 14, 2006; 103(46): 17308-17312
  6. Journal of Experimental Medicine, wrzesień 2008, 29;205(10):2409-17
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny