Jesteś terapeutą?

Czy post pomaga w detoksykacji - korzyści i przeciwwskazania?

Post jest w modzie. To fakt. Wystarczy uświadomić sobie, ile poświęcono mu artykułów prasowych, książek i filmów dokumentalnych... A rosnąca liczba badań naukowych nad skutkami stosowania postu dowodzi, że warto o nim porozmawiać także w kontekście oczyszczania organizmu.

Artykuł na: 6-9 minut detoks dieta medycyna naturalna
Zdrowe zakupy

Na temat postu opublikowano już ponad 100 tys. artykułów naukowych, warto więc zrobić choćby częściowy ich przegląd, by nabrać orientacji, kto, kiedy i w jakim celu może lub powinien z niego korzystać.

Posty przerywane (trwające od 16 do 48 godzin), posty krótkie (2 do 3 dni), posty długie (więcej niż 4 dni) lub bardzo długie (powyżej 14 dni)... Jak widać, istnieje wiele sposobów poszczenia. I możemy dziś z całą pewnością stwierdzić, na podstawie wyników licznych badań z udziałem ludzi, że post jest praktyką fizjologiczną, bezpieczną (jeśli uwzględnimy przeciwwskazania) i korzystną dla zdrowia.

Jakie są korzyści dla zdrowia?

Nie ma już dziś wątpliwości, że ograniczenie liczby posiłków łagodzi wszystkie objawy zespołu metabolicznego (powoduje zmniejszenie masy ciała, obniżenie poziomu cukru we krwi i ciśnienia tętniczego oraz poprawia profili lipidowy), zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, a nawet cofa jej objawy, zmniejsza insulino- i leptynooporność, pomaga w przypadku problemów trawiennych (nieswoiste zapalenia jelit) i sprzyja prawidłowej pracy serca.

Poszczenie wpływa również na właściwości przeciwstarzeniowe hormonu wzrostu, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, łagodzi problemy z układem mięśniowo-szkieletowym i stawami oraz poprawia nastrój i zdolności poznawcze, co wpływa na komfort życia.

Należy jednak zauważyć, że korzyści z czasowego nieprzyjmowania pokarmu są ewidentne tylko wtedy, gdy naprzemienne okresy jedzenia i postu są zsynchronizowane z naturalnym rytmem okołodobowym. Innymi słowy, spożywanie posiłków w nocy, nawet podczas postu przerywanego, może mieć negatywny wpływ na zdrowie (oczywiście tylko wtedy, gdy jest praktykowane przez długi czas).

Wskutek poszczenia zachodzą dwa procesy o ogromnym znaczeniu dla naszego zdrowia:

  • dochodzi do zmniejszenia przewlekłego stanu zapalnego (o czym świadczy obniżenie się poziomu markerów stanu zapalnego we krwi);
  • następuje nasilenie procesu autofagii, fizjologicznego mechanizmu oczyszczania komórek i powtórnego przetwarzania zużytych lub uszkodzonych komponentów komórkowych, zapewniającego homeostazę komórkową.

Post jest więc niewątpliwie dobroczynny dla zdrowia, ale pod warunkiem że przeprowadzamy go w sposób bezpieczny dla organizmu.

Quote icon
Post jest niewskazany w przypadku osób z zespołem wyniszczenia organizmu, a także cierpiących na jadłowstręt psychiczny, zaburzenia odżywiania, niekontrolowaną nadczynność tarczycy, zaawansowaną niewydolność krążenia mózgowego, demencję i niewydolność wątroby lub nerek.

W jaki sposób post pomaga w detoksykacji?

Podczas postu działa kilka mechanizmów, które skutecznie wspomagają oczyszczanie organizmu:

1. Zmniejszenie ilości toksyn trafiających do organizmu

Skoro nie przyjmujemy pokarmu, ograniczeniu ulega ilość toksyn przedostających się do organizmu za pośrednictwem przewodu pokarmowego. Post jest zatem idealnym, ale z konieczności ograniczonym w czasie, sposobem na zmniejszenie źródeł toksyn żywnościowych.

Niestety efekty oczyszczania organizmu za pomocą postu nie są w pełni satysfakcjonujące, ponieważ to podejście nie eliminuje takich źródeł intoksykacji jak zanieczyszczone powietrze i środowisko czy kosmetyki. Rezultaty postu okażą się ponadto krótkotrwałe, jeśli po jego zakończeniu będziemy spożywali żywność wysokoprzetworzoną, zawierającą liczne chemiczne dodatki i pestycydy.

2. Usprawnienie funkcji wydalniczych

Odciążony wskutek postu układ trawienny nadal uwalnia energię (średnio dodatkowe 30%). Co więcej, mikroelementy mogą być wtedy w szerszym zakresie wykorzystane do usprawnienia mechanizmów naprawczych i oczyszczających organizm.

Podczas postu aktywowane są przede wszystkim funkcje wydalnicze, zwłaszcza jeśli trwa on dłużej niż 48 godzin. Bardzo często objawia się to oddawaniem biegunkowego stolca i ciemniejszego, o bardziej intensywnym zapachu moczu, a także zwiększonym wydzielaniem nieprzyjemnie pachnącego potu, zmianami skórnymi, nalotem na języku i nieświeżym oddechem... To wszystko jest oznaką, że organizm przechodzi proces oczyszczania.

3. Nasilenie procesu autofagii w wątrobie

Podczas postu zwiększa się wewnątrz komórek wątrobowych autofagia. Ten proces, polegający także - jak już wiemy - na przetwarzaniu zużytych lub uszkodzonych elementów komórek, reguluje funkcje wątroby i sprzyja homeostazie wątroby.

Dzięki temu organ ten lepiej sobie radzi z różnymi mechanizmami fizjologicznymi, za które jest odpowiedzialny, w tym z procesem detoksykacji. Zapobiegając rozwojowi niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby i innych patologii wątroby, post utrzymuje również fizjologiczną wydolność tego organu.
Herbata

Jakie są przeciwwskazania do postu?

Nie każdy może pościć. Post jest niewskazany w przypadku osób z zespołem wyniszczenia organizmu, a także cierpiących na jadłowstręt psychiczny, zaburzenia odżywiania, niekontrolowaną nadczynność tarczycy, zaawansowaną niewydolność krążenia mózgowego, demencję i niewydolność wątroby lub nerek.

Nie powinny go również stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią (zwłaszcza w pierwszym roku życia dziecka). W przypadku uzależnień, cukrzycy typu 1, zaburzeń psychotycznych, niestabilnej lub ciężkiej choroby wieńcowej, odwarstwienie siatkówki, owrzodzeń i nowotworów stosowanie postu jest dopuszczalne, ale wymaga opieki lekarskiej. Również osoby przyjmujące codziennie leki powinny najpierw skonsultować się z lekarzem.

Quote icon
Rodzaj i czas trwania postu muszą być dostosowane do możliwości poszczególnych osób, a także powinny uwzględniać cel, jaki temu wyzwaniu przyświeca.

Czy istnieje idealny wzorzec postu?

Rodzaj i czas trwania postu muszą być dostosowane do możliwości poszczególnych osób, a także powinny uwzględniać cel, jaki chcemy osiągnąć (terapeutyczny, zapobiegawczy, poprawa samopoczucia). Nie ma idealnego wzorca postu, ale jest wiele możliwości do przetestowania.

Na nasze wybory w tym zakresie często wpływa nawet to, w jakim kraju żyjemy, ponieważ sugerujemy się na ogół dominującymi trendami, które udaje się nam zaobserwować lub o których gdzieś przeczytaliśmy: post połączony ze stosowaniem mikroelementów, post jako sposób na oczyszczanie organizmu, post z dodatkiem aktywności fizycznej.

Jeśli przystępujemy do postu po raz pierwszy i nie wyznaczyliśmy sobie żadnego celu terapeutycznego, najlepiej eksperymentować z postem przerywanym, czyli stosować go tylko kilka razy w tygodniu (np. co drugi dzień), albo zgłosić się do poradni dietetycznej zajmującej się postami, co pozwoli uniknąć wszelkich zagrożeń powiązanych z okresowym nieprzyjmowaniem pokarmu.

Bibliografia
  • Anton S.D. et al., Flippingthe metabolic switch: understanding and applying health benefits of fasting, Obesity, 26, 2018; 254-268
  • Khambu B. et al., Homeostatic role of autophagy in hepatocytes, Semin. Liver. Dis., 38, 2018; 08-319
  • Mattson M.P et al., Impact of intermittent fasting on health and disease processes, Ageing Res. Rev, 39, 2017; 46-58
  • Paoli A. et al., The influence of meal frequency and timing on health humans: the role of fasting, Nutrients, 11, 2019; 719
  • Ueno T., Komatsu M., Autophagy in the liver: functions in health and disease. Nature Reviews, 14; 170-184
  • Wilhelmi de Toledo et al., Fasting therapy - an expert panel update of the 2002 consensus guidelines, Forsch. Komplementmed., 2020; 434-443
  • Dr Jason Fund, Le guide complet du jeûne [Kompletny przewodnik po poście], 2017, Thierry Souccar Éditions
  • Dr Hellmut Lützner, Le jeûne - maigrir, éliminer, se désintoxiquer, 2012, & ORSV/ Éditions Terre vivante

 

Autor publikacji:
Marine Dodet
marine.dodet@ktociewyleczy.pl

Neuropatka, badaczka, terapeutka i mówczyni motywacyjna.

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT