Zdrowe czy niezdrowe kwasy omega-3?

Oto wyniki 2 niezależnych od siebie badań nad wpływem nienasyconych kwasów tłuszczowych na nasze zdrowie. Które z nich należy uznać za wiarygodne?

26 listopad 2018 Artykuł na: 2-3 minuty
dieta
Zdrowe zakupy

Zdaniem naukowców z Cochrane suplementy z kwasami EPA i DHA wcale nie poprawiają kondycji serca i nie zmniejszają prawdopodobieństwa wystąpienia zawału, śmiertelnego incydentu w chorobie wieńcowej czy udaru. Jedynie omega-3 w postaci kwasu alfalinolenowego (ALA) wykazuje nieznaczne właściwości ochronne. Eksperci oparli swoje wnioski na wynikach analizy 79 badań, w których łącznie wzięło udział ponad 112 tys. ochotników1.

Przeciwnego zdania są chińscy naukowcy, którzy uważają, że dieta bogata w ryby (które są jednym ze źródeł kwasów omega-3) wydłuża życie i obniża ryzyko śmierci w wyniku chorób serca o 15% u mężczyzn i 8% u kobiet. Co więcej, ryby mają ich zdaniem zmniejszać prawdopodobieństwo zachorowania na raka (6%), choroby płuc (20%) i śmierci w wyniku zwłóknienia wątroby (37%). Tym razem analiza objęła badania z udziałem łącznie 421 tys. badanych2.

Wszystko zależy jednak od tego, jak ryba zostanie przygotowana: smażona nie wspiera pracy układu sercowo-naczyniowego, natomiast gotowana lub pieczona już tak.

Bibliografia

  1. Cochrane Database Syst Rev, 2018; 7: CD003177
  2. J Int Med, 2018 Jul 17; doi: 10.1111/hoim.12786
Więcej w dziale: Odżywianie
Wczytaj więcej
Nasze magazyny