Jesteś terapeutą?

Makaron z dyni

Z pestek tego jesiennego warzywa można przyrządzić smakowite przystawki i przekąski.

Artykuł na: 4-5 minut dieta przepisy
Zdrowe zakupy

Dynia to wszechstronne warzywo, które z powodzeniem można stosować jako składnik różnorodnych potraw, zarówno tych przyrządzanych na słodko, jak i pikantnych. Prawie wszystkie jej części są jadalne, w tym mięsista skórka, pestki, liście i kwiaty, a co istotne - nadają się do spożycia na surowo.

Dynia zawiera moc przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki, np. witaminy A, C i E, które spowalniają proces starzenia się komórek. Znajduje się w niej również wiele cennych mikroelementów, takich jak miedź, wapń, potas czy fosfor.

Mój przepis na pikantny makaron z dyni idealnie sprawdzi się jako pyszna, bezglutenowa przystawka lub prosta przekąska. Z kolei dodatek świeżo poszatkowanych winogron, kapka miodu i szczypta cynamonu przeistoczą danie w wyborny i zarazem zdrowy deser.

Wskazówka

Przy wyborze suszonych owoców i bakalii polecam unikać tych konserwowanych dwutlenkiem siarki (E220). Związek ten uwydatnia kolor moreli, brzoskwiń, fig i śliwek oraz powstrzymuje procesy gnilne, lecz istnieje możliwość, że wywołuje bądź nasila stany alergiczne, np. astmę1. Zamiast miast tego warto zatem rozejrzeć się za produktami ekologicznymi, suszonymi w sposób naturalny.

Bibliografia

  1. Br J Dis Chest, 1980; 74: 128–34

Makaron dyniowy z orzechami (2 porcje)

Składniki: 2 szklanki dyni startej na tarce w kształt makaronu, 1/4 szklanki orzeszków piniowych, namoczonych w wodzie, 6 suszonych moreli pokrojonych w plasterki, 6 połówek suszonych pomidorów pokrojonych w plasterki, 1 łyżka soku z cytryny, 2 łyżki oleju słonecznikowego tłoczonego na zimno, szczypta pieprzu kajeńskiego, szczypta soli himalajskiej (opcjonalnie), garść świeżej trybuli ogrodowej

Przygotowanie:

1. Dynię dowolnej odmiany obierz i zetrzyj w robocie kuchennym lub na tarce o szerokich oczkach, by uzyskała formę makaronu.

2. Delikatnie wymieszaj wszystkie składniki, po czym odstaw na jakiś czas, by olej i sok z cytryny się wchłonęły.

3. Udekoruj danie listkami trybuli (jest to roślina z rodziny selerowatych) lub dowolną inną natką. Smacznego!

Markéta Bola jest specjalistką żywienia naturalnego i profesjonalną kucharką, zajmującą się tzw. dietą surową (inaczej raw food lub witariańską). Prowadzi warsztaty, wykłady, wydarzenia kulinarne oraz festiwal Tree of Life Wellbeing & Vitality.

Autor publikacji:
Markéta Bola
Markéta Bola
markta.bola@ktociewyleczy.pl

Markéta Bola jest specjalistą zdrowego żywienia i szefem kuchni, propaguje dietę opartą na surowych i nieprzetworzonych produktach. W Wielkiej Brytanii, skąd pochodzi prowadzi warsztaty, zajęcia i szkołę gotowania zgodnego z tzw. "dietą surową", a także jest współorganizatorką spotkań promujących zdrowy styl życia "Tree of Life Wellbeing&Vitality Festivals" (www.treeoflife-events.co.uk).

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny