Jesteś terapeutą?

Pyszna tęczowa sałatka

Ta wyśmienita i oryginalna sałatka błyskawicznie zapewni Ci porcję zdrowia.

Artykuł na: 4-5 minut dieta przepisy
Zdrowe zakupy

Wszyscy wiemy, jak istotne jest jedzenie zielonych warzyw, ale prawdziwą sztuką pozostaje takie ich przyrządzenie, by były naprawdę smaczne. Cały sęk w tym, żeby wykazać się pomysłowością i połączyć je w nieoczywistych kombinacjach ze składnikami o zaskakujących kolorach i strukturach.

W przepisie na tę pyszną sałatkę postanowiłam zatem wymieszać liście sałaty i lubczyku z soczystymi truskawkami i kwiatami nagietka. Całość uzupełniłam mieszanką pikantnych przypraw, które z pewnością podziałają na kubki smakowe.

Sałatka nie tylko wygląda i smakuje fantastycznie, ale też stanowi prawdziwą bombę witamin i składników odżywczych.

Sałata to doskonałe źródło witaminy K (która jest istotna dla zdrowia kości i zapobiega powstawaniu skrzepów krwi) oraz witaminy A odpowiedzialnej za kondycję skóry i układu immunologicznego.

Kwiatostan nagietka jest w pełni jadalny i zawiera moc karotenoidów oraz przeciwutleniaczy zwalczających szkodliwe wolne rodniki. Kwiaty te, ze względu na kolor płatków i pyłku, dodadzą sałatce przyjemną, żółtą barwę. Sprawdzą się więc jako zamiennik szafranu.

Truskawki zawierają moc zdrowych składników odżywczych, dużo witaminy C oraz manganu.

Lubczyk to tradycyjna roślina ogrodowa bogata w kwercetynę o naturalnym działaniu antyhistaminowym, którą stosuje się w łagodzeniu objawów alergii sezonowej i innych uczuleń. Liście lubczyku będą świetnym dodatkiem do sałatek i zup.

Nasiona lnu, zwane też siemieniem lnianym, to doskonałe źródło białka, błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3, które dodatkowo poprawiają perystaltykę jelit.

Tęczowa sałatka: 4-6 porcji

1 pokrojona sałata o chrupiących, zielonych liściach (np. batawii)

15 pokrojonych liści świeżej bazylii garść pokrojonego świeżego lubczyku

1/2 pokrojonej czerwonej cebuli

10 truskawek (najlepiej ekologicznych) podzielonych na ćwiartki

3 całe kwiaty nagietka lub same ich płatki, świeże lub suszone

(opcjonalnie) 4 łyżki stołowe oliwy z oliwek tłoczonej na zimno

2 łyżki stołowe świeżo wyciśniętego soku z cytryny

3 łyżki stołowe mieszanki pikantnych przypraw

Przygotowanie:

Wszystkie składniki wrzuć po prostu do dużej miski i wymieszaj

Mieszanka pikantnych przypraw

1 szklanka siemienia lnianego

1/2 łyżeczki soli himalajskiej, kminu rzymskiego, suszonej kurkumy

1 łyżeczka suszonej bazylii, suszonej kolendry, nasion czarnego kminku, suszonego lubczyku, papryki w proszku 1/2 łyżeczki

1/4 łyżeczki pieprzu cayenne

Przygotowanie:

1. Siemię lniane, sól i pieprz zmiel na drobny proszek w wysokoobrotowym blenderze bądź młynku do kawy.

2. Przełóż do szczelnego pojemnika i dodaj pozostałe składniki.

3. Potrząsaj, aż składniki się połączą.

4. Przechowuj przez kilka dni w szczelnym pojemniku, w suchym i chłodnym miejscu.

 

Markéta Bola jest dietetykiem naturalistką i kucharką potraw surowych. Oferuje posiłki kuchni witariańskiej, prowadzi też warsztaty i kursy. Jest współprowadzącą festiwali Tree of Life Wellbeing & Vitality Festivals w środkowej Anglii.

Autor publikacji:
Markéta Bola
Markéta Bola
markta.bola@ktociewyleczy.pl

Markéta Bola jest specjalistą zdrowego żywienia i szefem kuchni, propaguje dietę opartą na surowych i nieprzetworzonych produktach. W Wielkiej Brytanii, skąd pochodzi prowadzi warsztaty, zajęcia i szkołę gotowania zgodnego z tzw. "dietą surową", a także jest współorganizatorką spotkań promujących zdrowy styl życia "Tree of Life Wellbeing&Vitality Festivals" (www.treeoflife-events.co.uk).

Zobacz więcej artykułów tego eksperta
Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny