Jesteś terapeutą?

Makaron z cukinii

Niepszeniczny i zupełnie naturalny odpowiednik makaronu to doskonała przekąska na każdą okazję!

07 grudzień 2015
Artykuł na: 6-9 minut dieta przepisy
Zdrowe zakupy

Cukinia jest  jednym z najbardziej uniwersalnych składników w świecie kuchni witariańskiej. Szczególnie dobrze sprawdza się podczas przyrządzania potraw z makaronem.

Surowy makaron z cukinii – warzywa, które można przygotować tak, by przypominało spaghetti, lasagne czy kluski – to jedno z moich absolutnie ulubionych dań. Uwielbiam przyrządzać go dla przyjaciół i patrzeć na ich twarze, kiedy mówię, że nie użyłam do tego pszenicy ani jajek.

Makaron z cukinii jest również idealny dla osób stosujących dietę bezglutenową lub niskowęglowodanową.

Spaghetti z cukinii

Zucchini Pasta with Cilantro Dressing! from Project Raw on Vimeo.

Przepis na surowy makaron z cukinii możesz w dowolny sposób modyfikować za pomocą wybranych składników. Zdziwisz się, jakie to proste!

Aby zrobić bezmączny makaron, należy przede wszystkim nadać mu kształt. Możesz zainwestować w spiralną tarkę do warzyw (ja używam dostępnej w sprzedaży internetowej np. na www.akcesoriakuchenne.pl maszynki marki Lurch, która kosztuje ok. 60 zł).

Dzięki takiemu urządzeniu można błyskawicznie przygotować spaghetti lub spiralne plasterki z cukinii i innych warzyw, a także owoców. Możesz także użyć wszystkiego, co tylko masz pod ręką. Nożem stworzysz niewielkie kostki, obieraczką – paski, a szatkownicą typu mandolina – kluski.

Gdy pomieszasz uformowane kawałki cukinii z odrobiną oliwy z oliwek, soli i octu jabłkowego (lub soku z cytryny) i odstawisz w szczelnym pojemniku, makaron zmieni konsystencję. Stanie się miękki i elastyczny, prawie jakby został ugotowany. Straci również nieco na objętości.

Kiedy masz już uformowany makaron, możesz przyrządzić moje pyszne pesto i parmegano jako nadzienie. To doskonały pomysł na zdrowy obiad, pełen zdrowych ziół, orzechów, olejów oraz wszelkiego rodzaju składników korzystnych dla ciała i umysłu. Smacznego!

Ameryka oszalała już na punkcie niesamowitego urządzenia, które w niezwykle łatwy sposób pomaga stworzyć idealne kształty z warzyw. Przekonajcie się sami i zobaczcie go na poniższym filmie:

How to make vegetable noodles with a spiralizer from Cook Smarts on Vimeo.

Składniki na dwie porcje:

2-3 cukinie (średniej wielkości), obrane i pozbawione końcówek,

2-3 łyżki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, tłoczonej na zimno,

łyżeczka octu jabłkowego, surowego/niepasteryzowanego (lub soku z cytryny),

pół łyżeczki nierafi nowanej soli celtyckiej,

3 cebule dymki, posiekane (opcjonalnie)

Sposób przygotowania:

1. Pokrój cukinie na kawałki o odpowiednim kształcie za pomocą spiralnej tarki do warzyw lub jakichkolwiek innych narzędzi, które masz pod ręką (patrz tekst główny).

2. Pokryj warzywa resztą składników i przechowuj w szczelnym pojemniku przez kilka godzin lub całą noc.

3. Podawaj z zielonym orzechowym pesto i parmegano.

 

Składniki:

2-3 garści świeżej bazylii,

ćwierć szklanki namoczonych pistacji,

ćwierć szklanki namoczonych orzechów brazylijskich,

2 łyżki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, tłoczonej na zimno,

2 łyżki oleju rzepakowego, tłoczonego na zimno,

pół obranej cytryny (lub więcej w zależności od potrzeb),

łyżka posiekanej białej cebuli,

ząbek czosnku (opcjonalnie),

pół łyżeczki nierafinowanej różowej soli himalajskiej

Sposób przygotowania:

1. Umieść wszystkie składniki w malakserze (użyj ostrza w kształcie litery S) lub blenderze i miksuj dokładnie, aż uzyskasz idealnie gładką konsystencję. Być może trzeba będzie kilka razy otrzeć szpatułką ścianki urządzenia, aby upewnić się, że wszystko dobrze się wymieszało. W razie konieczności możesz dodać jedną lub dwie łyżeczki wody, aby dodać pesto gładkości.

2. Jeśli użyłaś organicznych cukinii, możesz dodać do pesto również ich skórkę. Ja zazwyczaj używam zaledwie garści, aby uzyskać bardziej zieloną i zasobną w chlorofil mieszaninę. Jednakże zbyt duży dodatek skórki może zdominować pesto i sprawić, że będzie zbyt wilgotne, zacznij więc od niewielkiej ilości i sprawdź, jak Ci smakuje.

Składniki:

ćwierć szklanki mielonego siemienia lnianego,

ćwierć szklanki mielonych orzechów brazylijskich,

pół łyżeczki drobnoziarnistej różowej soli himalajskiej,

łyżka suszonego oregano,

ząbek czosnku, suszony i sproszkowany,

łyżeczka proszku z alg Chlorella lub Spirulina (w celu uzyskania bardziej zielonego koloru i serowego smaku)

Sposób przygotowania:

1. Włóż wszystkie powyższe składniki do szczelnego pojemnika i potrząsaj nim tak, by się wymieszały albo użyj w tym celu wysokoobrotowego malaksera.

Upewnij się, że urządzenie nie jest ani trochę wilgotne, i najpierw zmiksuj suszone komponenty, a następnie dodaj pozostałe.

2. Jedną lub dwiema łyżeczkami Parmegano posyp makaron i pesto. Mieszaninę tę należy przechowywać w lodówce przez kilka tygodni.

 

Jeśli nie lubisz surowej cukinii, zawsze możesz ją upiec. Polecamy niezwykle prostą do wykonania tartę:

zucchini story. tart. from Linda Pugliese on Vimeo.

Wczytaj więcej
Zapisz się i odbierz wybrany magazyn gratis!
Zapisz się i odbierz prezent
Nasze magazyny