Jesteś terapeutą?

Jedz regularnie! Zdrowe żywienie na 3 sposoby

Śpieszysz się? Nie masz czasu? Nigdy nie rezygnuj z prawidłowego odżywiania!

01 lipiec 2015
Artykuł na: 6-9 minut dieta psychologia

Żyjemy w ciągłym i coraz większym pośpiechu. I chociaż eksperci zwracają uwagę na fakt, że powinniśmy trochę zwolnić, złapać oddech i znaleźć chwilę dla siebie, to niewielu osobom udaje się wdrożyć te elementy w życie.

W natłoku spraw trudno zadbać o prawidłowe odżywianie, szczególnie gdy większość czasu spędzamy poza domem. Psycholog - dr Justyna Korzeniewska opowiada nam, jakie zasady wprowadzić, aby pomimo dużego tempa życia odżywiać się zdrowo.

Praca, szkoła, studia, sport, dodatkowe zajęcia, przyjaciele. Już nie tylko tempo życia przeciętnego Polaka jest coraz większe, ale też coraz więcej czasu spędzamy poza domem.

Wychodząc rano do pracy, często do domu wracamy późnym wieczorem. Sytuacja ta dotyczy dorosłych, ale również dzieci, które mają coraz więcej obowiązków i zajęć pozaszkolnych.

Przy tak intensywnym tempie życia niezwykle trudno utrzymać zasadę regularnego odżywiania, przez co często żywimy się tym co wpadnie nam w ręce lub sięgamy po niezdrowe, ale szybkie dania, dostępne w pobliskim barze.

Wystarczy jednak wprowadzić w życie trzy podstawowe zasady, które ułatwią nam zdrowe odżywianie.

Zaplanuj menu na kolejny dzień

"Wprowadzenie w życie zasad zdrowego, regularnego spożywania posiłków wcale nie musi być trudne. Jak każda zmiana nawyku wymaga pewnego zastanowienia i treningu w początkowym okresie adaptacyjnym, by szybko przejść w coś naturalnego i automatycznego, czyli wykonywanego szybko i sprawnie.

Najczęstsza przeszkoda w zdrowym odżywianiu, czyli brak czasu na przygotowywanie i spożywanie wartościowych posiłków, może zostać pokonana dzięki nowościom technologicznym i planowaniu jedzenia z wyprzedzeniem. Mając w perspektywie napięty poranek i zajęty dzień, śniadanie i przekąski można przygotować wieczorem i przechowywać je w lodówce. Obecne nowoczesne pudełka śniadaniowe i pojemniki do przechowywania żywności pozwalają na zabieranie ze sobą nie tylko suchych kanapek, ale też owoców i warzyw np. obranych marchewek, umytych jabłek, cząstek pomarańczy.

- Dostępne pudełka silikonowe mają tę zaletę, że po opróżnieniu składają się do minimalnej wielkości nie zajmując dużo miejsca w torebce. Uzupełnienie takiej przekąski sokiem owocowym lub warzywnym, daje całkiem znaczący a jednocześnie zdrowy posiłek. Jego ogromną zaletą jest to, że ma wysoką gęstość odżywczą, czyli dostarcza korzystnych substancji odżywczych (mikroelementów i witamin) w niewielkiej ilości kalorii - zwraca uwagę dr Justyna Korzeniewska, psycholog.

Jedz regularnie!

Systematyczność posiłków jest bardzo ważna. Dzięki niej organizm ma zapewnioną stałą dostawę energii, substancji odżywczych oraz substancji bioaktywnych tak niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Regularne posiłki mają też tę zaletę, że niwelują wilczy głód pojawiający się w sytuacji gdy przerwa pomiędzy posiłkami jest zbyt duża.

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy dziennie przyjmować pięć posiłków i każdy z nich powinien zawierać porcję warzyw lub owoców.

Eksperci wskazują, że w sumie dziennie powinniśmy spożywać min. 400 g owoców lub warzyw. Dla osób zabieganych, które nie mają czasu na przygotowywanie warzywno­‐owocowych posiłków, doskonałą formą dostarczenia tych produktów może być np. wypicie szklanki soku (ok. 200 ml).

Jako, że soki to produkty w pełni naturalne, nie zawierające substancji konserwujących, sztucznych barwników, sztucznych aromatów, a dodatkowo w przypadku soków 100%, pomidorowych i owocowych nie zawierające żadnych innych cukrów niż pochodzących z surowców, z których soki powstały, z powodzeniem mogą zastępować zalecane przez dietetyków porcje warzyw i owoców.

Naucz dzieci zdrowego żywienia

Im wcześniej nauczymy się zasad zdrowego odżywiania, tym chętniej i z większą łatwością będziemy się ich trzymać przez całe życie.

Zdrowe odżywianie to nie nakazy i zakazy, ale styl życia. Dzięki niemu czujemy się lekko i zdrowo.

Dlatego warto uczyć dzieci regularności posiłków oraz właściwych proporcji składników. Wyrabiać w nich nawyki, które spowodują, że kiedy podrosną i udadzą się ze swoimi oszczędnościami do sklepu, wybiorą na przekąskę sok owocowy lub warzywny.

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, jeśli ma być skuteczne, nie może odbywać się poprzez system nakazów i zakazów, ale poprzez dobry przykład rodziców.

Rodzice powinni pamiętać, że jeżeli sami będą jedli niezdrowe potrawy, to dziecko również będzie po nie sięgało chętniej niż po warzywa i owoce. To samo dotyczy regularności posiłków. Jeżeli rodzice podają śniadanie tylko dziecku, a sami skupiają się na przygotowaniach do wyjścia z domu, nigdy nie przekonają go, że to ważny posiłek.

Nie są w tym autentyczni i wiarygodni. - Warto nauczyć dziecko prawidłowych postaw żywieniowych, które zostaną z nim przez całe życie, rodzice również takimi zachowaniami muszą się wykazać - twierdzi psycholog, Justyna Korzeniewska.

Zmień dietę na lato! Rozpocznij sezon wakacyjny porcją soczystych owoców

FOOD from Samuel de Ceccatty on Vimeo.

Opracowanie na podstawie materiałów prasowych: Monika Piorun

 

Wczytaj więcej
Polub
Dołącz do nas na Facebooku:
Dołącz do naszego Newslettera i odbierz prezent:
Budujemy Dom
Nasze magazyny