Jesteś terapeutą?

Leki mogą wywoływać śmiertelny wstrząs anafilaktyczny

Kiedy pomyślisz o ekstremalnych reakcjach alergicznych albo o wstrząsie anafilaktycznym, zapewne w pierwszej kolejności przychodzą ci na myśl sytuacje, gdy ktoś zje orzechy lub ukąsi go pszczoła. Niektóre leki na receptę mogą wywoływać alergie równie niebezpieczne jak uczulenie na orzeszki ziemne.

04 grudzień 2014
Artykuł na: minutę leki

Zgony z powodu reakcji alergicznej na podany lek stanowią 58% zgonów wywołanych alergią. Dla porównania, zgony z powodu orzeszków ziemnych to zaledwie 6,7%. Najbardziej prawdopodobnymi lekami, które mogą wywołać alergię, są antybiotyki. Następne w kolejności są środki kontrastowe w diagnostyce obrazowej, a za nimi chemioterapia.

Choć ogólne wskaźniki zgonów z przyczyn wystąpienia alergii po podaniu leków są niskie, to liczba tych zgonów podwoiła się w ciągu ostatnich 10 lat. Według badaczy z Yeshiva University w latach 1999-2010 z powodu wstrząsu anafilaktycznego wywołanego lekami zmarło aż 2 458 osób.

Wczytaj więcej
Polub
Dołącz do nas na Facebooku:
Dołącz do naszego Newslettera i odbierz prezent:
Budujemy Dom