Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP)

Chcesz odtworzyć historię swoich wizyt u lekarza? A może sprawdzić swoje zrealizowane recepty? Wszystkie te dane znajdziesz w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (ZIP). To wygodne internetowe narzędzie dla pacjentów.

26 wrzesień 2018
Artykuł na: 6-9 minut
Zdrowe zakupy

Prócz ogólnodostępnych informacji o tym, które placówki mają podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, po zalogowaniu się na portalu znajdziesz tam również aktualne informacje dotyczące historii Twojego leczenia oraz przepisanych leków, a także kwoty, które przychodnia bądź szpital zgłosiły Narodowemu Funduszowi Zdrowia do zapłaty za wykonane na Twoją rzecz świadczenia. W Zintegrowanym Informatorze Pacjenta zgromadzone są jedynie dane o udzielonych świadczeniach od 2008 r. Wcześniejsze informacje nie są dostępne.

ZIP to ogólnopolski serwis dla pacjentów, który udostępnia dane gromadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Aby z niego korzystać, wystarczy dowolny komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym, przeglądarką internetową oraz dostępem do internetu, wyposażony w ekran o rozdzielczości co najmniej 1024×768 pikseli. Da się także zalogować na stronie przy pomocy tabletów i smartfonów z dostępem do sieci internetowej, jednak dostęp do niektórych informacji może być utrudniony.

Czego dowiesz się ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta?

Co zrobić, jeśli informacje w ZIP są nieprawidłowe?

Jeżeli w systemie pojawią się dane, co do których masz wątpliwości, np. leki, jakich nie przyjmujesz, niezwłocznie skontaktuj się z oddziałem wojewódzkim NFZ. Informację o nieprawidłowościach przekaż pisemnie do właściwego oddziału, podając swój identyfikator użytkownika oraz dane dotyczące świadczenia. Dane teleadresowe wszystkich oddziałów znajdziesz na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia w zakładce "Kontakt".

W serwisie uzyskasz dostęp do informacji na temat:

  • swojego leczenia i udzielonych Ci świadczeń,
  • zrefundowanych leków,
  • kosztów leczenia,
  • odprowadzonych składek,
  • prawa do świadczeń zdrowotnych,
  • deklaracji w Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ),
  • swojego miejsca na liście oczekujących na poradę lekarską czy przyjęcie do szpitala (w zakresie niektórych świadczeń).

Serwis oferuje również prostą wyszukiwarkę placówek, w których otrzymasz pomoc medyczną w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak uzyskać dostęp do ZIP?

Zarówno rejestracja, jak i korzystanie z serwisu są bezpłatne. Aby założyć konto w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta, należy złożyć wniosek. Można to zrobić na 2 sposoby: przez internet lub osobiście.

Przez internet - na stronie Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Swoją tożsamość trzeba tam potwierdzić przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego (eGo), dzięki którym nie ma konieczności wizyty w oddziale NFZ.

Osobiście W tym celu wybierz się do odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zintegrowany Informator Pacjenta: gdy nie masz eGo (profilu zaufanego)

Profil zaufany (eGo) to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna - nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt - poza właścicielem - nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać. W ten sposób zyskujesz bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w internecie i podpisywać elektroniczne dokumenty - np. gdy składasz wniosek, nie musisz go drukować, podpisywać i skanować albo wysyłać pocztą do urzędu. Wystarczy, że użyjesz profilu zaufanego.

Umożliwia on korzystanie online z wielu portali urzędowych, m.in.:

  • Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) - złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów, zgłosisz urodzenie dziecka, rozliczysz podatki, pobierzesz zaświadczenie o niekaralności, złożysz wniosek o kartę EKUZ.
  • Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) - możesz umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysyłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczeń.
  • Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) - możesz założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
  • serwisu obywatel.gov.pl - możesz sprawdzić swoje punkty karne, własne dane w Rejestrze Dowodów Osobistych oraz PESEL, a także czy Twój dowód jest unieważniony.

Profil zaufany w dowolnym momencie może założyć każdy, kto ma numer PESEL. Najlepiej wykorzystać w tym celu konto bankowe. Pozwoli Ci to bez wychodzenia z domu, szybko założyć i potwierdzić eGo. Jako że Twoje dane w banku zostały już wcześniej uwierzytelnione podczas zakładania konta, teraz nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

Możesz też wyrobić sobie certyfikat kwalifikowany. W tym celu wejdź na stronę profilu zaufanego. Kliknij napis "zarejestruj się", a następnie odnośnik "chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym". Wypełnij formularz, który się pojawi, i ponownie kliknij "zarejestruj się". Wtedy wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Gdy to zrobisz, pojawi się kolejny komunikat z prośbą o wykonanie 3 kroków. Jeśli je spełnisz - kliknij "potwierdź wykonanie kroków". W ten sposób założysz profil zaufany. Za każdym razem podczas logowania się na swoje konto, wybieraj opcję logowania "za pomocą certyfikatu kwalifikowanego".

Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Po tym okresie możesz przedłużyć jego aktualność na kolejne 3. Usługa jest bezpłatna.

Fot. Archiwum

Czas oczekiwania na rejestrację w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta

Twoje konto zostanie założone od razu. Dostęp do danych o swoim leczeniu uzyskasz po minimum 24 godz. od otrzymania loginu i hasła. Potem system będzie aktualizować je raz na dobę. Pamiętaj jednak, że dane pojawiają się w Informatorze dopiero wtedy, kiedy NFZ otrzyma je od placówek medycznych, w których korzystasz ze świadczeń zdrowotnych. Z tego względu w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta mogą pojawić się nawet po upływie 2 miesięcy od Twojej wizyty. Podobnie rzecz ma się z niedawno zrealizowanymi receptami - mogą się pojawić w zestawieniu z opóźnieniem. Nie dość na tym, przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, gdy świadczeniodawca dokona np. korekty faktury.

Zintegrowany Informator Pacjenta: pytania i wątpliwości

Jeśli masz jakieś pytania, informacje znajdziesz na stronie ZIP przygotowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Możesz też dowiedzieć się więcej, dzwoniąc do oddziału wojewódzkiego NFZ lub pisząc maila pod adres zipinfo@nfz.gov.pl.

Zintegrowany Informator Pacjenta: chroń swoją prywatność

Przed zalogowaniem się na swoje konto sprawdź, czy adres strony internetowej rozpoczyna się od https oraz czy na ekranie znajdują się informacje wskazujące, że połączenie jest szyfrowane - zwykle jest to oznaczone znakiem kłódki na pasku przeglądarki. W kontaktach z oddziałem NFZ, odbywających się bezpośrednio, telefonicznie, czy też pocztą elektroniczną, nigdy nie podawaj hasła dostępu do systemu Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Pracownik OW NFZ może od Ciebie wymagać wyłącznie podania identyfikatora użytkownika, czyli loginu.

Jeżeli ktoś pyta Cię lub żąda od Ciebie udostępnienia mu Twojego hasła do serwisu ZIP, stara się wyłudzić poufne informacje. Ponadto zadbaj o bezpieczeństwo sprzętu. Komputer używany do pracy w systemie Zintegrowanego Informatora Pacjenta powinien być wyposażony w program antywirusowy z aktualną bazą wirusów oraz osobisty firewall. Należy też zachować ostrożność podczas pobierania plików z internetu oraz otwierania załączników otrzymanych pocztą elektroniczną z niezaufanych źródeł.

 

Artykuł należy do raportu
Prawa pacjenta
Zobacz cały raport
Wczytaj więcej
Może Cię zainteresować
Nasze magazyny